De overgang van Venus - Shirley Hazzard RECENSIE

Recensie: De overgang van Venus - Shirley Hazzard

De zussen Caroline en Grace Bell komen na Wereldoorlog II naar Engeland om er een frisse start te maken. Ze proberen een leven op te bouwen, ver weg van alles wat ze daarvoor hebben gekend, en dat is niet altijd makkelijk. De zussen zijn erg verschillend en dat uit zich in de keuzes die ze maken. Toch blijven ze altijd de zussen die samen naar Engeland kwamen en dat creëert een band.

De overgang van Venus krijgt de stempel 'moderne klassieker'. Het boek is geschreven in 1980 en wordt gezien als het beste werk van schrijfster Shirley Hazzard. De vertaling van Barbara de Lange is er eentje die probeert de stijl van Hazzard te eren en dat is heel goed gelukt. Toch heeft dat ook nadelen, want het is geen makkelijk boek om te lezen. Door de vele beschrijvingen en het stijve taalgebruik waarin dat gebeurt, is De overgang van Venus weinig toegankelijk. Zeker aan de start van het verhaal, waarin je iedereen nog moet leren kennen en je weg nog aan het zoeken bent als lezer, valt het niet mee om door te lezen. Stoppen daarentegen is ook geen goede optie, want enkel door een groot aantal bladzijden na elkaar te lezen, raak je wat vertrouwd met de stijl en wordt het boek leuker om te lezen.

Door de stijl van Hazzard, let je als lezer vaak meer op het taalgebruik en de zinsconstructies dan de eigenlijke inhoud van die zinnen. De prachtigste quotes kunnen worden gevonden, en je kan jezelf helemaal verliezen in de zinnen. Voor 'taalminners' is De overgang van Venus dan ook een absoluut paradijs. Als je de focus hebt om elk woord tot je door te laten dringen, kan je genieten van de kleine details die Hazzard in heel haar boek heeft verstopt. De grapjes, de verwijzingen, en zoveel meer. Het lijkt alsof er over elke letter goed is nagedacht en daar kan je niet anders dan respect voor hebben als lezer.

Inhoudelijk is de roman de toch van beide zussen door hun levens. Niet iets heel spectaculairs, maar door de goede uitwerking van de situaties en de personages, ga je wel nadenken. De complexiteit zit hem dus niet zozeer in de verhaallijnen, maar eerder in de combinatie van stijl en diepgang.

De overgang van Venus is een bijzondere roman, waar je de tijd voor moet nemen en waarbij het wel een vereiste is dat je van wat zwaardere literatuur houdt. Het werk dat je doet als lezer, wordt beloond, maar het tempo is laag en daardoor lijkt de schrijfstijl de eerste honderd bladzijden vrij stug. De relaties tussen de verschillende personages staan centraal en geven veel inzichten waar je als lezer even over kan nadenken.

De overgang van Venus

1  2  3  4  5

De overgang van Venus is het verhaal van twee weeskinderen, de zussen Caroline en Grace Bell. Ze verlaten na de Tweede Wereldoorlog Australië om een nieuw leven te beginnen in Engeland. Caro is de impulsiefste van de twee en stort zich in allerlei avonturen en relaties die tot mislukken gedoemd zijn. Met de jaren leert ze dat liefde en lust eigenlijk vooral verdriet opleveren. Grace daarentegen is kalm en rustig, en haar huwelijk lijkt lange tijd gelukkig te zijn. Door de decennia heen kruisen de paden van de zussen elkaar. Welke keuzes ze ook maken, en hoe ver ze ook van elkaar verwijderd zijn, hun levens zijn voor altijd onlosmakelijk met elkaar verbonden.