Stinkhond op de boerderij - Colas Gutman RECENSIE

Recensie: Stinkhond op de boerderij - Colas Gutman

Het leesboek Stinkhond op de boerderij is geschreven door Colas Gutman en Marc Boutavant. Sylvia Vanden Heede heeft het boek vertaald, Deze vertaling is zeer goed geslaagd, de woordgrappen komen goed uit de verf. Dit boek is een nieuwe deel uit de stinkhond serie, dit is deel 10. Er schijnt dus al een hele reeks boeken te zijn. Deze reeks was voor mij nog onbekend, maar dit is zeker een serie om elk nieuwe deel in de gaten te houden.

Stinkhond, die zoals je aan de naam al vermoed, stinkt vreselijk maar is ook erg vriendelijk en lief. Hij maakt in elk boek veel avonturen mee en dit keer spelen die zich op de boerderij af. In dit boek is Stinkhond weer samen met Plattekat, samen treffen zij een meisje Poppie huilend aan. Door haar leert Stinkhond De Gouden Kippenbilletjes kennen, zij gaan hier langs en leren ook boer Hak kennen. Deze boer wil graag blikvoer van dieren maken, dus zij doen er alles aan dat hij hen niet te pakken krijgt. Tijdens deze poging niet gepakt te worden maken zij nog veel meer avonturen mee, je hoopt in het verhaal dus antwoord op meerdere vragen te krijgen. Het is knap dat het verhaal toch zo gestructureerd is ondanks de vele onderwerpen.

In Stinkhond op de boerderij vind je leuke woordspelingen zoals de kippen die er als de kippen bij zijn en ook de namen van de personen zijn leuk bedacht, zo is er Wolfgang Amadeus en boer Hak. Alles bij elkaar maakt dit dat er veel humor in het boek zit. De vertaling is erg goed waardoor de grappen in het Nederlands erg sterk zijn. Het boek bestaat uit meerdere hoofdstukken en ook deze hebben leuke en grappige titels. De hoofdstukjes zijn kort en mogen eigenlijk wel langer zijn. Dit is een boek dat je eigenlijk niet weg wil leggen. De illustraties zijn eenvoudig maar daarom juist erg leuk, deze zullen kinderen aanspreken omdat alles zo herkenbaar is getekend. Er is veel te zien op elke tekening, er staan lekker veel illustraties in het boek. Er wordt ook op een goede manier gebruik gemaakt van kleur, je ziet aan de kleuren wanneer iets of de omgeving vies is of wanneer de personages zich juist in een schone omgeving bevinden. Het kleurgebruik is hier goed op afgestemd.

Stinkhond op de boerderij is een boek dat leuk is voor de beginnende lezer maar ook zeer geschikt is om voor te lezen. Door de woordgrappen in het boek, is het ook leuk om het boek als volwassene te lezen. Wanneer je de andere stinkhond boeken nog niet kent, is dit een mooi boek om mee te beginnen en dan zal de rest vast nog wel volgen.

Stinkhond - Stinkhond op de boerderij

1  2  3  4  5

Stinkhond droomt van een leven op het platteland.