Augustus - J.D. Barker RECENSIE

Recensie: Augustus - J.D. Barker

Jack woont bij zijn tante Jo, omdat zijn ouders zijn overleden. Elk jaar neemt zijn tante hem mee naar het graf van zijn ouders waar ze hem verplicht om de inscripties op de grafstenen op te lezen. Als de achtjarige Jack vervolgens over de begraafplaats dwaalt, ontmoet hij Stella. Het mooiste meisje dat hij ooit heeft gezien, blijft door zijn gedachten spoken. Maar er is iets bijzonders aan Stella. Ze ontmoeten elkaar jarenlang alleen op 8 augustus op het bankje bij de begraafplaats, waar ze altijd naartoe wordt geëscorteerd door mensen in witte jassen in witte SUV's. Ook heeft ze altijd dezelfde zwarte handschoenen aan. Jack ziet de angst in haar ogen. Heeft deze Stella soms te maken met de reeks onopgeloste, gruwelijke moorden die ieder jaar op 8 augustus plaatsvinden?

Augustus is de nieuwste thriller die J.D. Barker op zijn naam mag zetten. En wat voor eentje! Gaandeweg krijg je als lezer steeds meer bewondering voor deze schrijver, die het concept "thriller" naar een nieuw niveau heeft gebracht. Toch heeft Augustus geen makkelijke start. In het begin leest het verhaal een beetje onwennig. Als lezer weet je niet zo goed wat je moet verwachten. Er worden telkens tijdsprongen gemaakt en je weet niet zo goed waar het verhaal heengaat. Enerzijds trekt deze onzekerheid de aandacht van de lezer: wat heeft J.D. Barker voor ons in petto? Anderzijds zorgt het gebrek aan sturing voor een wat trage start en maakt het de lezer lastig om in het verhaal te duiken.

Als na ruim honderd bladzijden het perspectief wordt gewisseld naar rechercheur Brier komt het verhaal pas echt tot leven. Augustus zal in het hoofd van de lezer gaan zitten en niet zomaar meer loslaten. J.D. Barker maakt tactisch gebruik van verwijzingen naar de klassieker Great Expectations van Charles Dickens. Deze verwijzingen voegen een waardevolle laag toe aan het verhaal van Augustus. De verhaallijn van Augustus is niet uniek, maar de manier waarop J.D. Barker het vertelt is verassend en steengoed.

Toch is Augustus misschien iets te lang. Het verhaal voelt heel compleet, maar is soms toch een beetje langdradig. Hoewel alle details worden gebruikt om de puzzelstukjes bij elkaar te vinden, had het verhaal gevoelsmatig ook iets korter gekund, wat wellicht ten goede was gekomen aan de kwaliteit van het verhaal. De manier waarop de cover de aandacht van de lezer trekt, is dezelfde manier als waarop J.D. Barker met zijn schrijfstijl de lezer weet te beroeren. Na dit verhaal "moet" je als lezer ook de andere boeken van J.D. Barker gaan lezen.

Kortom, Augustus is echt een 'good read' die de lezer aangrijpt. Sinds J.D. Barker in 2019 internationaal doorbrak heeft hij de wereld van thrillerliefhebbers op zijn kop gezet: deze auteur mag je niet missen. Ook met Augustus maakt hij deze belofte waar. Ondanks de bijzondere start ontpopt Augustus zich tot een goede thriller, die ondanks de veelgebruikte verhaallijn toch voor een unieke leeservaring zorgt. Het gedeeltelijke open einde zorgt ervoor dat je als lezer alleen maar kan hopen dat er ooit nog een vervolg komt.

Recensie: Augustus - J.D. Barker

Augustus

1  2  3  4  5

Als de achtjarige wees Jack bij het bezoeken van het graf van zijn ouders een meisje ontmoet, Stella, is hij direct weg van haar. Maar hun ontmoeting wordt plotseling beëindigd door een mysterieuze vrouw, die Stella dwingt in een witte SUV te stappen. Wekenlang blijft Jack naar de begraafplaats gaan, hopend een glimp van Stella op te vangen. Altijd tevergeefs. Tot hij exact een jaar later weer het graf van zijn ouders bezoekt en de witte SUV opnieuw opduikt.

Detective Faustino Brier wordt gekweld door een reeks onopgeloste moorden. Al enkele jaren wordt er op 8 augustus een lijk gevonden: het lichaam volledig verbrand, maar de kleding intact. En geen enkel spoor van de dader. Briers enige aanknopingspunt is Jack Thatch – de arme weesjongen die vier jaar geleden zijn ouders verloor door een aanrijding met een witte suv. Zijn vingerafdrukken stonden op de ID-kaart van het meest recente slachtoffer. Maar die jongen is nog een kind en kan onmogelijk iets met deze moordzaak te maken hebben. Toch?