De regels van het spel - Marijke Verhoeven RECENSIE

Recensie: De regels van het spel - Marijke Verhoeven

De regels van het spel is een feelgoodtrilogie geschreven door Marijke Verhoeven. De drie verhalen zijn opgebouwd rond een belangrijke gebeurtenis die op het punt staat in Denemarken plaats te vinden: een groots benefietconcert van een ABBA-tributeband. In elk van de drie verhalen speelt een verschillende vrouw de hoofdrol. In het eerste verhaal gaat het om Tess, de flitsende eventplanner van het concert; in het tweede staat de meer ingetogen kunstenares Lotta centraal en zangeres Mia treedt op de voorgrond in het derde verhaal. Het is mogelijk om de verhalen los van elkaar te lezen, maar uiteraard biedt het een meerwaarde om De regels van het spel gewoon als een eenheid te beschouwen. De personages zijn dan wel erg verschillend van elkaar, toch heeft de auteur hun levens mooi met elkaar weten te vervlechten.

Tess heeft wel heel veel pech wanneer ze er plots alleen voor staat om een van de grootste evenementen uit haar carrière te organiseren. Daarbij wordt ze ook nog eens tegengewerkt door de chef-kok van dienst, Daniel, die allerlei zaken lastminute wil veranderen. Er hangt echter een vreemde soort spanning tussen haar en Daniel. Heeft hij werkelijk een probleem met haar of worstelt hij met zijn gevoelens?

Lotta probeert ten tijde van het benefietconcert opnieuw recht te krabbelen na een zware periode. Twee jaar geleden heeft ze haar man Thomas verloren en ze rouwt nog steeds. Ze krijgt de kans om een belangrijk schilderij te maken, maar ze slaat aan het twijfelen. Ook op privévlak begint ze te twijfelen wanneer de beste vriend van haar man, Noah, weer zomaar haar leven binnenwandelt. Tussen haar en Noah lijkt er eerder al een en ander te zijn gebeurd, maar kan ze hem wel vertrouwen? En hoe zit het dan met haar trouw tegenover Thomas?

Voor Mia zijn het vooral spannende tijden. De zangeres die Agnetha zal vertolken op het benefietconcert, heeft een ongeluk gehad en moet verstek laten gaan. Mia wordt uitgenodigd om haar te vervangen en hoewel ze bulkt van het talent, is er ook iets vreemds met haar aan de hand. Ze neemt een van de crewleden, Kaj, in vertrouwen over de bagage uit haar verleden, maar het is nog maar de vraag of ze het podium veilig en wel kan betreden.

De verhalen zijn opgebouwd uit superkorte hoofdstukken, waarin telkens een heleboel gebeurt, maar dat maakt dat de lezer ook meteen in de verhalen mee is. Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een veelzeggende ABBA-quote. De lezer krijgt daardoor telkens een voorproefje van wat hij in dit hoofdstukje mag verwachten, hetgeen een leuke twist is. Op die manier ademt de trilogie niet alleen door de inhoud maar ook door de vorm de ABBA-geest uit.

Marijke Verhoeven heeft een vlotte en bijzonder meeslepende stijl. Ze schrijft heel beeldrijk waardoor de lezer zich de verschillende settings probleemloos kan voorstellen. Op basis van de schrijfstijl is het duidelijk dat de auteur eveneens in andere genres geschoold is. Anders dan in de traditionele feelgood zit hier een stevige portie spanning verwerkt, wat deze verhalen verrassend leuk en verfrissend maakt. Gecombineerd met de talrijke humoristische beschrijvingen maakt dit van De regels van het spel een vlot leesbare en ontspannende feelgoodtrilogie die je gewoon in één ruk wil uitlezen.

Fan van vlotte feelgoodverhalen met een tikkeltje spanning en een ABBA-sausje eroverheen? Zet Marijke Verhoevens De regels van het spel dan maar heel hoog op je lijst met nog te lezen boeken.

Tess

1  2  3  4  5

Drie vrouwen, drie verhalen, één ABBA-concert. Volgen zij het ritme van hun hart? Wanneer haar collega's uitvallen, neemt Tess de organisatie voor het Deense benefietconcert van een ABBA-tributeband op zich. Al snel beseft ze dat ze dit niet alleen kan regelen. Maar als de knappe chef-kok Daniel zich met haar werkzaamheden bemoeit en dreigt haar álle touwtjes uit handen te nemen, weet ze niet of ze zo blij is met zijn hulp...