Het meisje dat vuur spuwt - Giulia Binando Melis RECENSIE

Recensie: Het meisje dat vuur spuwt - Giulia Binando Melis

Martina (Mina), een elfjarig meisje, is ziek en verblijft grotendeels in het ziekenhuis in Turijn waar ze behandeld wordt. Ze krijgt chemo, wordt bestraald en heeft het er heel moeilijk mee. Aanvankelijk wil ze geen contact met anderen, tot ze Lorenzo ontmoet die eveneens in het ziekenhuis verblijft. Hij is even oud als Martina en krijgt een soortgelijke behandeling. Samen gaan ze de strijd aan tegen hun ziekte en ze ontdekken dat fantasie en verbeelding hen door de allergrootste tegenslagen kunnen helpen.

Het meisje dat vuur spuwt is een erg ontroerend en aangrijpend verhaal dat bovendien waargebeurd is. De auteur Giulia Binando Melis vertelt over haar eigen ervaringen die ze meemaakte in haar jeugd. We volgen het hoofdpersonage, Mina, die chemotherapie dient te volgen en hiervoor lange periodes in het ziekenhuis verblijft. De gedachten en bedenkingen doorheen het verhaal zijn deze gezien door de ogen van een elfjarig meisje. Zo heeft Mina een erg levendige verbeelding, ze noemt de priester die in het ziekenhuis langskomt om te kletsen meneer Tonijn, omdat hij steevast een blikje tonijn bij heeft (ze is immers dol op tonijn!). Of Mina voelt zich net als een rolletje pizzadeeg wanneer ze opgepakt wordt door de verpleger. Ze vergelijkt een bruin geschilderde gang bovendien met een rietje dat in Coca-Cola zit. Heel wat kinderlijke gedachten en beschrijvingen dus in Het meisje dat vuur spuwt. De auteur Giulia Binando Melis beschrijft heel wat zaken erg uitvoerig, het is dan ook een dik boek met een driehonderdtal pagina's. Als lezer lees je dit boek niet in één ruk uit.

De titel van het boek Het meisje dat vuur spuwt is heel toepasselijk. Mina ziet zichzelf als een groene draak met lange stekels die vuur spuwt. Ze is boos op alles en iedereen en reageert zich vaak af op haar mama omdat ze het beu is om in het ziekenhuis te blijven.

Als lezer krijg je een mooi beeld van de problemen en moeilijkheden waarmee kinderen geconfronteerd worden wanneer ze chemotherapie krijgen. De papa van Mina vergelijkt de kleur van de chemozak bij chemotherapie trouwens met citroenlimonade. Dit relativeren van veel dingen, komt vaak voor in het verhaal en is noodzakelijk om deze zware en lange periode van ziekte te doorbreken. Het verhaal bevat, ondanks dat het enorm aangrijpend is, ook luchtige moppen en grapjes, gezien door de ogen van een kind.

De band die ze met haar mama en papa en haar zus heeft, helpt Mina door deze moeilijke periode. Uit de mooie vriendschap die met Lorenzo ontstaat in het ziekenhuis put Mina bovendien steun. Ze begrijpen elkaar als geen ander en besluiten dan ook om te ontsnappen uit het ziekenhuis. Hun verbeelding is de sleutel tot alles.

Giulia Binando Melis schrijft met Het meisje dat vuur spuwt een zeer aangrijpend en ontroerend verhaal over een meisje dat de strijd aangaat tegen kanker. Tijdens deze strijd komt de vriendschap met Lorenzo, een lotgenoot, zeer mooi aan bod.

Het meisje dat vuur spuwt is een boek voor kinderen vanaf 10 jaar en zet zeker aan tot nadenken.

Het meisje dat vuur spuwt

1  2  3  4  5

Vroeger woonde de elfjarige Mina in een klein dorpje in Piemont bij haar vader, moeder, haar zevenjarige zusje Olivia, een morsige kat en een stel denkbeeldige paarden. Maar nu ze kanker blijkt te hebben is het kinderziekenhuis in Turijn haar nieuwe thuis. Ze voelt zich te moe en te verward om vrienden te maken. Tot Lorenzo de afdeling op stormt. Hij is net zo oud als Mina en is boos en opstandig. Samen besluiten de twee om hun verbeelding te gebruiken als magisch wapen. Als draak. Als zwaard. Ze wagen het zelfs om met z’n tweeën uit het ziekenhuis te ontsnappen.

Terwijl Mina beter wordt en steeds vaker naar huis kan, gaat Lorenzo’s gezondheid razendsnel achteruit. Om afscheid van haar vriend te kunnen nemen, zal Mina iedereen voor de gek moeten houden en zich in nog een laatste avontuur moeten storten.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk