Salade Freak - Jess Damuck RECENSIE

Recensie: Salade Freak - Jess Damuck

Het kookboek Salade Freak is geschreven door Jess Damuck. Het boek bevat recepten om een gezonde obsessie te voeden, zoals Jess het noemt. Salade Freak is onderverdeeld in meerdere hoofdstukken. De hoofdstukken met recepten zijn onderverdeeld in lente, zomer, herfst en winter. Voordat je de hoofdstukken met recepten tegenkomt, is er eerst nog een aantal hoofdstukken over wat je altijd in huis moet hebben en wat je nodig hebt om een succesvolle salade in elkaar te draaien. Daarnaast vind je ook een hoofdstuk over hoe je de bladgroente het beste kan wassen en bewaren. Wat erg uniek is en ik eigenlijk nog nooit heb gezien in een kookboek, is een QR code voor Spotify. Je komt op een playlist van de schrijfster Jess Damuck die hier maandelijks een nieuwe playlist plaatst of hem aanvult. In dit hoofdstuk staan er ook nummers met goede muziek voor tijdens het maken van de salades, je hoeft dus niet perse een Spotify account te hebben. Achterin het boek vind je nog een index met alle salades die je op het ingrediënt kan opzoeken, erg handig als je al wel weet wat je in je salade wil.

De hoofdstukken hebben de naam van een seizoen, je kunt dus in een hoofdstuk recepten vinden met seizoen producten. Dit werkt helaas niet altijd even goed, tijdens de overgangen van bijvoorbeeld zomer naar herfst zijn sommige ingrediënten gewoon helaas echt niet meer te vinden. Je moet soms even een alternatief gebruiken, zo wordt er bijvoorbeeld een bepaald kruidenzout gebruikt dat verkrijgbaar is in Amerikaanse supermarkten, er staat ook een alternatief bij om het zelf via een online recept te maken. De foto's van de gerechten zijn erg mooi, vrijwel alle salades in het boek zien er kleurrijk en smaakvol uit. Er worden ook nog stylingtips gegeven hoe je je salade nog mooier kunt opmaken en opdienen. De foto op de omslag van Salade Freak is van een salade met nectarines en gorgonzola, dit verwacht je niet direct bij een boek over salades maar laat wel zien dat je in dit boek alles kan verwachten. Er worden namelijk veel verschillende ingrediënten gebruikt in de salades, zo wordt er ook vaak fruit aan toegevoegd. Daarnaast wordt de salade op alle manieren ingezet, er is een ontbijtsalade maar ook een pizza met salade erop. Het gebruik van veel zout of zoutvlokken kom je wel vaak tegen, dit vindt niet iedereen lekker of gezond.

Soms moet je wat extra handelingen verrichten zoals gekookte eieren in ijswater doen en een vleesthermometer gebruiken om de kerntemperatuur af te lezen. Andere recepten zijn dan weer erg simpel, je moet dus voor jezelf even kijken waar je op dat moment zin in hebt en hoeveel tijd je voor de bereiding hebt. Aan de zijkant van een recept staat voor hoeveel personen de salade is en voor welke gelegenheid, dit had beter ergens anders kunnen staan want nu valt het eigenlijk niet op door de plek en doordat het zo lichtgedrukt is. Bij elk recept wordt een verhaal verteld door de schrijfster over de salade. De ingrediëntenlijst is onderverdeeld in verschillende rijtjes, zo is er een rijtje voor wat je uit de voorraadkast nodig hebt of welke zuivelproducten. De bereiding wordt ook onderverdeeld in meerdere stappen, je vindt er de kopjes bereid, bereid voor, voeg samen en serveer. Hiernaast heb je ook nog een apart kopje als je bijvoorbeeld een rub of vinaigrette moet maken voor de salade. Het is dus erg overzichtelijk wat je in totaal allemaal moet doen de andere kant is dat het wel erg uitgebreid wordt opgeschreven. De bereidingstijd staat dan weer niet bij de recepten, die had je misschien wel liever gehad dan zo'n uitgebreide bereidingswijze.

Venkel-tonijnsalade
Dit gerecht komt eigenlijk uit het hoofdstuk winter, maar de producten waren allen nu ook verkrijgbaar. Deze salade trekt de aandacht door de verschillende kleuren op het bord. Het is een lekkere salade, hij is fris waardoor deze eigenlijk ook heel goed bij andere seizoenen zou kunnen passen wanneer er ook venkel en witlof verkrijgbaar zijn. Deze salade heeft een dadelvinaigrette, de dadels moeten fijngehakt of geprakt worden. Dit lukt in de praktijk niet goed genoeg om er echt een goede vinaigrette van te maken, de dadel plakt teveel aan elkaar. Op de foto in Salade Freak zie je de dadelvinaigrette niet, deze lijkt er dan ook niet op te zitten. De vinaigrette smaakt zeer bijzonder door de dadels, je proeft het zoete van de dadels en het zuurtje van de citroen. Naast dat de foto in het boek niet helemaal klopt met de werkelijkheid is dit wel een salade om nog een keer te maken, de combinatie tonijn, venkel en dadel is erg smaakvol.

Bleekselderij en druiven met gerookte amandelen
Dit recept heb ik uitgekozen voor de gerookte amandelen, deze hebben zo'n bijzondere smaak en wilde ik graag een keer proeven in een salade. Je moet wel even kijken waar je ze kan kopen, ik moest even wachten tot de wekelijkse markt was want de notenboer heeft deze gelukkig altijd wel. Vooraf had ik meer verwacht van de salade, als je hem eenmaal op je bord hebt is het best een karig bordje. De gerookte amandelen redden de salade want de rest van de smaken zijn eentonig. Een mandolline kan je bij heel veel salades niet missen en ook bij deze salade was hij weer nodig. Met de bleekselderij moet je dit wel voorzichtig doen want soms wil de stengel nog wel eens breken. De salade valt helaas wat tegen en zal ik niet nog een keer maken, je zou hem wel als basis kunnen gebruiken en dan meer soorten sla toevoegen.

Het kookboek Salade Freak krijgt 4 hartjes. Er zijn meerdere boeken over salades, maar deze is toch wel erg uniek. Dit heeft niet alleen te maken met de recepten, maar ook met alles erom heen zoals de playlist en de overzichtelijke rijtjes van ingrediënten en bereidingen. Het is een kookboek waar je alle kanten mee op kunt. Op het eerste oog lijken het gemakkelijke salades maar er moeten vaak toch wel wat handelingen verricht worden voordat de salade opgediend kan worden.

Recensie: Salade Freak - Jess Damuck

Salade Freak

1  2  3  4  5

Van salades kunnen we nooit genoeg krijgen. Fris of spicy, licht of vullend, als bijgerecht of hoofdmaaltijd. Van groene lentesalades tot en met salades met stevige ingrediënten in de winter. Salade Freak biedt originele salades, ingedeeld op het seizoen. Vier de zomer met een salade van pruimen, tomaten, burrata, rode peper en koriander of van gegrilde nectarines met gorgonzola, honing en hazelnoten. Kies voor een vullende salade met geroosterde kip, wortelen en linzen in de winter. Salade Freak biedt verrassende combinaties waar je nooit genoeg van krijgt. Van groene salades tot pastasalades en fruitsalades, als lichte lunch, hoofdmaaltijd of zelfs ontbijt. Daarnaast biedt Salade Freak een goede index van alle dressings die in de receptuur gebruikt worden en geeft productinformatie over diverse soorten azijnen, olie, mosterd- en zoutsoorten en andere condimenten.