Nooit meer hetzelfde - Susan Muskee RECENSIE

Recensie: Nooit meer hetzelfde - Susan Muskee

Succesvolle relatietherapeut Claudette heeft alles goed voor elkaar. Ze is getrouwd met Lammert, haar jeugdliefde, ze hebben een prachtig huis, Claudette heeft een bruisende carrière en als kers op de taart hebben ze ook nog een tweeling. Kortom: Claudette lijkt het perfecte leven te hebben. Totdat haar man op een doornormale woensdagavond zegt dat hij wil scheiden. Het huwelijk van een ander redden is één ding, maar lukt het Claudette ook haar eigen huwelijk te redden?

Nooit meer hetzelfde bevat alle ingrediënten voor een echte feelgood: humor, een herkenbaar verhaal met realistische personages en het leest heerlijk weg. Toch is het geen doorsnee, romantisch verhaal. Je volgt het perspectief van Claudette, met tussendoor stukken uit haar boek, columns en interviews. Je wordt als lezer meegenomen in haar frustraties: wat kan ze doen om Lammert van gedachten te laten veranderen? En is het leven van Claudette wel zo perfect als het lijkt? Ook zie je Claudette zich gedurende het verhaal ontwikkelen, dit komt over als een heel realistisch proces. Claudette is een sterke, gestructureerde vrouw, die weet wat ze wil en hard wil werken om haar doelen te bereiken. Maar is dit genoeg om huwelijk te redden?

Als Nooit meer hetzelfde het eerste boek is wat je leest van Susan Muskee, ben je na het lezen ook zeker benieuwd naar haar andere boeken! Susan Muskee heeft een fijne schrijfstijl. Nooit meer hetzelfde leest ontzettend vlot en bevat de nodige humor. Daarnaast bevat het verhaal fijne, herkenbare personages, die als het ware je buren kunnen zijn en een originele verhaallijn. Ook bevat Nooit meer hetzelfde interessante bijpersonages, zoals Claudettes broer Boaz. Zijn humor en kijk op bepaalde zaken voegen zeker een extra dimensie toe aan het verhaal. Tijdens Nooit meer hetzelfde word je eigenlijk ook een beetje benieuwd naar zijn verhaal. Hoe leuk zou het zijn als er ook een deel komt wat over Boaz gaat!

De relatietips die in het boek naar voren komen, komen realistisch over en zouden in de praktijk zeker bruikbaar en waardevol kunnen zijn. Knap hoe Susan dit allemaal heeft omschreven. De epiloog aan het einde maakt het toch nog een beetje een feelgood, omdat je er daar achter komt hoe alles uiteindelijk afloopt en hoe iedereen toch nog lang en gelukkig leeft. Nooit meer hetzelfde is een heerlijk boek waar je doorheen vliegt!

Nooit meer hetzelfde

1  2  3  4  5

Claudette heeft alles. Als de succesvolste relatietherapeut van het land weet ze elke relatie weer op de rit te krijgen. Haar praktijk heeft een ellenlange wachtlijst, haar boek met relatietips is toe aan de twaalfde druk en een plekje bemachtigen voor haar onlinecursus is slechts weggelegd voor the lucky few. Ook haar eigen huwelijk met jeugdliefde Lammert is er een volgens het boekje, met als kers op de taart hun tweeling Rijk en Eloise. Kortom: Claudettes leven is perfect.

Totdat Lammert op een doodgewone woensdagavond de drie woorden uitspreekt die ze nooit had verwacht: ‘Ik wil scheiden.’ Het kunnen lijmen van andermans huwelijk is één ding, maar hoe red je dat van jezelf?