De Opkomst van het Huis Targaryen - George R.R. Martin RECENSIE

Recensie: De Opkomst van het Huis Targaryen - George R.R. Martin

In Vuur en Bloed neemt George R.R. Martin, die je kunt kennen van zijn populaire serie Game of Thrones, je mee door de tijd van het huis Targaryen. Dit boek is het eerste deel van een tweedelige geschiedenis over dit machtige huis van Westeros. Driehonderd jaar voordat Het Lied van Ijs en Vuur begint verovert Aegon Targaryen met zijn zussen (en echtgenotes) het continent Westeros. Met hun draken en nakomelingen houden zij meer dan 280 jaar deze heerschappij tot stand. Opstanden, oorlogen, familieruzies, geboortes en sterfgevallen, het passeert allemaal de revue in Vuur en Bloed.

Opgeschreven door aartsmaester Gyldayn en getranscribeerd door George R.R. Martin, zo staat in het boek vermeld. Deze uitgave, van Luitingh Sijthoff, is vertaald door Renée Vink en Jet Matla. Het is geen boek om zomaar een keer aan te beginnen, deze dikke pil is namelijk 880 pagina's lang. Daarnaast leest het niet als een 'gewoon' fantasy boek, aangezien er geen dialogen aan te pas komen. Toch zou je je vergissen als je denkt dat dit een saai geschiedenisboek is: Vuur en Bloed is romantisch, emotioneel, aangrijpend en behandeld belangrijke onderwerpen van rouw tot verraad en van liefde tot haat.

Het verhaal begint bij Aegon Targaryen. Het laat zien hoe hij met zijn zussen trouwt en vervolgens samen met zijn vrouwen Westeros veroverd. Vervolgens neemt Martin ons mee tijdens deze heerschappij, leren we alle nakomelingen kennen vanaf de geboorte en volgen we ook de koning en koninginnen die Aegon opvolgen. Het boek is goed omschreven zodat het makkelijk te volgen is, maar niet alles is chronologisch vertelt. In de hoofdstukken zelf gaat het soms van de hak op de tak, maar dat houdt het juist interessant en zorgt ervoor dat het geen kleurloze opsomming wordt.

Dit boek bevat ook prachtige afbeeldingen van Doug Wheatley. Tijdens het lezen kun je daardoor genieten van zwart-wit illustraties die de Targaryen-familieleden laten zien, vaak samen met hun draken. Zeker een mooie afwisseling in het verhaal en ook een bonus voor dit dikke boek!

Wie graag terug wil keren naar Westeros, of wie meer informatie wil na het zien van de eerste afleveringen van de spin-off, is zeker gebaat bij dit boek! Goed geschreven, interessant en met een mooi tempo. Martin weet onderwerpen goed af te wisselen zodat het niet moeilijk is om door te blijven lezen. Het is goed om te onthouden dat het wel echt een boek is om meer informatie te krijgen over de geschiedenis van de familie Targaryen. Wie op zoek is naar een fantasy fictie boek met dialogen kan beter een kijkje nemen in de andere boeken van George R.R. Martin. Toch is Vuur en Bloed zeker een aanrader voor fans van zijn eerdere werk!

Vuur en Bloed 1 - De Opkomst van het Huis Targaryen

1  2  3  4  5

Vuur en Bloed is het eerste deel van een tweedelige geschiedenis over het huis Targaryen van Westeros uit de boeken van Game of Thrones-auteur George R.R. Martin.
    Driehonderd jaar voordat Het Lied van IJs en Vuur begon veroverde Aegon Targaryen met zijn zussen-gemalinnen en hun drie draken het continent Westeros. Meer dan 280 jaar hielden zijn nakomelingen de heerschappij in stand. Ze doorstonden opstanden, burgeroorlogen en familieruzies... totdat Robert Baratheon de waanzinnige koning Aerys II van zijn troon stootte.
    Dit is de geschiedenis van het grote Huis Targaryen, opgeschreven door aartsmaester Gyldayn, getranscribeerd door George R.R. Martin.