Branco & Julia – Gert-Jan van den Bemd RECENSIE

Wanneer er op de Feira de Ladra, de rommelmarkt van Lissabon, een hele reeks foto's van de geheimzinnige Yvette opduikt, kruisen de paden van Branco en Julia. Branco is een oudere curiosa- en antiekhandelaar, die een roman wil gaan schrijven over Yvette. Julia is een jonge kunstenares die de foto's als inspiratiebron voor haar schilderijen ziet. Omdat ze allebei een deel van de foto's in handen hebben, zijn ze gedwongen om samen op zoek te gaan naar de herkomst van de foto's en van Yvette.

Branco & Julia is een interessante, unieke en prachtig geschreven roman over de zoektocht naar de herkomst van foto's, en de zoektocht van de hoofdpersonen naar zichzelf die daarmee gepaard gaat. Je aandacht wordt gelijk getrokken door de interessante, maar tegelijkertijd nietszeggende cover. Al snel kom je erachter dat de cover eigenlijk de foto is waar het boek om draait: de foto van Yvette waar Julia's aandacht op valt. Door de foto's wordt er gelijk een mooie setting gecreëerd voor het verhaal, dat heel boeiend is om te lezen. De foto's, waarvan een deel ook in het boek staat, zorgt voor een extra dimensie in het verhaal, het is gelijk veel tastbaarder.

Van den Bemd heeft het verhaal zo geschreven dat het leest als een rustig kabbelend beekje. Het verhaal voltrekt zich langzaamaan, en de lezer komt steeds een stukje meer te weten over de foto's, maar ook over het leven van Branco en Julia. Op sommige momenten gaat het verhaal wel erg langzaam vooruit, maar dat is in de meeste gevallen niet storend. Het vertelperspectief wisselt tussen Branco en Julia en dat is heel mooi gedaan. De wisselingen gebeuren namelijk niet helemaal chronologisch, en soms wordt er in het ene hoofdstuk iets besproken, wat in het volgende hoofdstuk nog niet gebeurd is. In het begin is dat wat verwarrend, maar wanneer je de toon van het verhaal doorhebt, is dat juist een van de sterke punten van deze roman.

De verhaallijn van Branco & Julia zit ook mooi in elkaar. Er is een goede balans tussen alles rondom Yvette, de persoonlijke verhalen van Branco en Julia, en hun toenemende contact. Aan het einde wordt er ook nog een spanningselement geïntroduceerd, wat in eerste instantie in vreemd contrast lijkt te staan met de rest van het verhaal, maar er uiteindelijk voor zorgt dat het boek je tot het einde boeit. Een verhaallijn komt helaas wat teleurstellend tot haar eind, maar buiten dat is Branco & Julia goed opgebouwd.

Al met al is Branco & Julia van Gert-Jan van den Bemd een mooi en interessant verhaal, waarin twee totaal verschillende personen elkaar vinden en samen op zoek gaan naar de herkomst van de foto's van Yvette. Van den Bemd geeft de lezer een inkijkje in het leven van een kunstenares en een antiekhandelaar. De schrijfstijl van Van den Bemd is heel mooi, en de verhaallijn blijft boeien. Als je geïnteresseerd bent in kunst en familiegeschiedenissen, is Branco & Julia zeker een aanrader.

Branco & Julia

1  2  3  4  5

In Branco & Julia kruisen de paden van de wat oudere curiosa- en antiekhandelaar Branco en de jonge kunstenares Julia. Beiden kopen los van elkaar oude foto’s op de Feira da Ladra, de rommelmarkt van Lissabon. Branco ziet ze als inspiratiebron voor een roman die hij wil gaan schrijven, Julia wil de foto’s gebruiken als uitgangsmateriaal voor haar schilderijen. Hun gedeelde bezit leidt noodgedwongen tot een gezamenlijke speurtocht naar de herkomst van de foto’s en de vrouw die erop staat afgebeeld.