Dwaallicht - Jen Minkman & Bibi van Leeuwen RECENSIE

Dwaallicht is een graphic novel van Nederlandse bodem. Een graphic novel is een stripverhaal met het karakter van een roman. Het verhaal van Dwaallicht is geschreven door Jen Minkman, het artwork is van de hand van Bibi van Leeuwen.

Dwaallicht gaat over Fenna die vroeger in vakantie altijd bij haar oma in Tsjechië logeerde. Sinds haar oma een paar jaar geleden is overleden is ze er niet meer geweest. Vlak bij het huis van oma is een sprookjesachtig bos, waar Fenna altijd graag ronddwaalde. Ze ontmoette daar Ester, die viool speelt. Het lijkt wel of Ester uit een andere wereld komt. De twee werden verliefd op elkaar. In het boek is Fenna voor het eerst in jaren terug en ze gaat op zoek naar Ester. Zouden ze nog steeds van elkaar houden? Maar waar is Ester eigenlijk gebleven?

Het verhaal speelt zich deels in het verleden af, het zijn de herinneringen van Fenna aan de vakanties van vroeger. Ze denkt terug aan de ontmoetingen met Ester en hoe ze verliefd werden op elkaar. Het verhaal in het heden gaat over Fenna's zoektocht naar Ester. Als je goed kijkt – en dat is wat je doet bij een graphic novel, daarin ligt het accent op het beeld – zul je al snel zien dat je de verschillende verhaallijnen goed van elkaar kunt onderscheiden. De basis van de pagina's verschilt.

Dwaallicht is een sprookjesachtig en romantisch verhaal, met een verrassende wending. Er staat verhoudingsgewijs weinig tekst in het boek, deze is zo kort en krachtig mogelijk gehouden. Er staat weinig dialoog in, je moet het vooral van de afbeeldingen hebben om te interpreteren wat de hoofdpersonen bezighoudt. De hoofdpersoon geeft af en toe een korte toelichting op de situatie, wat met name in het begin prettig is om de setting te begrijpen. Deze tekst zou je soms iets uitgebreider willen hebben, waardoor het net wat prettiger leest.

Bibi van Leeuwen heeft prachtige illustraties gemaakt. De sprookjesachtige sfeer komt goed tot zijn recht en je kan ook de emoties van vooral Fenna en Ester goed aflezen. Het boek is een hardcover, met van buiten mooie, zachte kleuren, waardoor het bijna jammer is dat het binnenwerk van Dwaallicht zwartwit is. Maar je kan niet alles hebben en het boek is zo al erg mooi.

Als je houdt van graphic novels, of kennis wilt maken met het genre, is Dwaallicht een aanrader, en ook nog eens eentje met een mooi divers thema.

Dwaallicht

1  2  3  4  5

‘Vijf jaar lang heb ik gewacht op dit moment en nu ik er ben, overvallen de herinneringen aan een mooiere en meer zorgeloze tijd me ongenadig. Ik parkeer de auto aan de rand van de weg, vlak bij het pad dat het bos in leidt, en haal diep adem. Zou ze er zijn? Zou ik Ester nog kunnen vinden? Of is ze me vergeten en is mijn kans vervlogen?’ Fenna logeert elke zomer bij haar oma in Tsjechië. Als ze in het bos een geheimzinnig meisje ontmoet dat niet helemaal van deze wereld lijkt te zijn, kan ze niet anders dan bevriend raken met de mysterieuze Ester en haar hart aan het meisje verliezen. Maar heeft haar ontluikende verliefdheid wel een kans als zij en Ester in twee verschillende werelden leven?