Hedwig! - Frida Nilsson RECENSIE

Het leesboek Hedwig! is geschreven door Frida Nilsson en geïllustreerd door Martijn van der Linden. Frida Nilsson is op dit moment één van de succesvolste Zweedse kinderboekenschrijfster en is ook wel bekend van het leesboek Mijn moeder is een gorilla. Martijn van der Linden is de winnaar van de Gouden Penseel, dit boek moet door de samenwerking van deze twee dus wel een succes worden.

Het boek Hedwig! gaat over het zevenjarige meisje Hedwig dat voor het eerst naar school gaat. Zij woont op een boerderij op het Zweedse platteland, in Zweden gaan kinderen naar school als ze zeven worden, ze gaan dan naar de eerste klas. Het dorpje waar zij woont ligt zo ver weg in de rimboe dat er bijna nooit iets gebeurt. Daarom is Hedwig heel blij dat zij eindelijk met de schoolbus naar school mag. Zij heeft niet veel tijd nodig om te wennen en vindt school nog leuker dan zij vooraf verwacht had. Al op de eerste schooldag wordt Linda haar hartsvriendin, samen beleven ze allerlei avonturen vol humor en kattenkwaad.

Hedwig! is vlot en eenvoudig geschreven, de zinnen zijn kort en krachtig waardoor er veel vaart in het verhaal zit. De avonturen die Hedwig beleeft doen denken aan de streken die Pippi Langkous uithaalt in de boeken geschreven door Astrid Lindgren. Soms gaat Hedwig te ver in haar enthousiasme waardoor anderen gekwetst worden. Het verhaal maakt in dat geval ruimte voor spijt en verdriet. Uiteindelijk komt het altijd weer goed door er over te praten en uit te leggen dat het niet kwaad bedoeld was. Kinderen van zeven jaar kunnen vaak de consequenties van hun handelen niet inzien. Dat maakt het boek extra bijzonder door de aandacht aan dit aspect te geven en geeft kinderen een oplossing of alternatief om zelf in te zetten. De situaties zijn erg leerzaam voor hen.

Er zitten ook grappige woorduitdrukkingen in het verhaal, bijvoorbeeld dat Hedwig zo blij is dat haar benen uit zichzelf beginnen te springen en dat zij zo hard moet lachen dat zij bang is dat haar hoofd van haar nek zal vallen. Dit woordgebruik is erg origineel evenals de meeste avonturen die zij beleeft, maar deze hebben toch wel enige gelijkenis met die van Pippi. De illustraties in zwart wit zijn eigenlijk te somber voor het verhaal, tekeningen in kleur zouden meer op zijn plaats zijn en extra waarde toevoegen aan dit boek. Hedwig! is goed te lezen voor kinderen vanaf zeven jaar of leuk om voor te lezen.

Hedwig!

1  2  3  4  5

Hedwig is zeven en woont in een saai gehucht dat nog verder weg ligt dan de rimboe. Ze kan niet wachten tot ze eindelijk naar school mag! Al op de eerste schooldag krijgt ze een geweldige hartsvriendin en vanaf dat moment beginnen de avonturen. Hedwig roept de geest op van de Witte Dame op de schoolwc’s, wordt verliefd op een heremietkreeft en weet met zwemles een Zilveren Kikker te halen. Maar ze vergiftigt ook bijna de vervelendste jongen van de klas en de dag voordat ze op de klassenfoto moet, geeft de kapper haar een afschuwelijke stekelpony…