Fairy Tale - Stephen King RECENSIE

Recensie: Fairy Tale - Stephen King

Charlie komt door een keten van gebeurtenissen als redder opdraven als een solitaire oude man uit de buurt van een trap valt en zijn been breekt. De man, Howard, heeft een oudere hond, Radar, en Charlie belooft hem voor zijn hond te zorgen. Er ontstaat een vriendschap tussen de drie en wanneer Howard sterft laat hij Charlie veel meer na dan die voor mogelijk had kunnen houden. Er zit namelijk een toegang tot een andere wereld in de schuur verborgen...

Dat geen twee boeken van Stephen King hetzelfde zijn, is al langer geweten. De man is ontzettend veelzijdig en dat laat hij ook zien in de verhalen die hij vertelt. Het is daarom moeilijk om vooraf te weten of een King-boek je zal liggen of niet. Gelukkig geeft de titel in dit geval al wat prijs, want Fairy Tale bevat veel sprookjeselementen, én veel verwijzingen naar sprookjes. Het maakt het boek toegankelijk, want er zitten veel herkenbare elementen in het geheel, maar het zorgt langs de andere kant voor een overdosis af en toe. Je leest over de sprookjes heen op den duur, want het is het verhaal van Charlie (en Radar) waar je enorm in geïnteresseerd bent en niet al die extra tierlantijnen in de vorm van verwijzingen naar sprookjes.

De wereld waar Charlie in terechtkomt is, zoals gebruikelijk bij Stephen King, enorm gedetailleerd beschreven. Dit vertraagt het verhaal enorm, want je krijgt bij elke stap die Charlie zet, zowat een 360 graden view van de hele omgeving. De gebeurtenissen volgen elkaar niet altijd even snel op daardoor en dat kan afleidend werken. Wanneer het tempo hoger is, ben je gemotiveerder om door te lezen en te weten te komen waar Charlie terecht zal komen. Met name aan het begin van het boek wordt de aandacht van de lezer goed gewekt. Charlie, Howard en Radar zijn erg complementaire personages en dat zorgt voor een prettige leeservaring. Het emotionele engagement is hoog en het is eigenlijk jammer dat dit maar het inleidende deel is van het eigenlijke verhaal, denk daarbij aan bijvoorbeeld een Alice in Wonderland.

Het fantasie-gehalte is heel hoog. Er zijn zoveel wonderlijke zaken te lezen in de pagina's die volgen, dat het je versteld doet staan dat King ze allemaal in één boek heeft gestoken. Het lijkt wel alsof hij zich helemaal heeft uitgeleefd om alles wat je als lezer kent te overtreffen. Daardoor is het veel, maar je krijgt langs de andere kant, door het wat tragere tempo, wel tijd om aan alles te acclimatiseren. King schrijft heel vlot en toegankelijk, wat ervoor zorgt dat de informatie die hij wil overbrengen moeiteloos binnen komt én blijft plakken.

Charlie vertelt zijn verhaal zelf aan de lezer. Iets wat je soms vergeet, maar wat je dan door een bepaalde opmerking toch weer duidelijk wordt gemaakt. Fairy Tale is geen kinderlijk boek, ook al is het hoofdpersonage een tiener, maar het is wel een boek voor alle leeftijden. Door de schrijfstijl is het zelfs toegankelijk voor jongeren en misschien dat de kleine zwart-witte tekeningen aan het begin van elk hoofdstuk het nog een stuk aantrekkelijker maken. Het maakt niet uit hoe oud je bent of wat je favoriete boeken zijn. Fairy Tale is een modern sprookje met een hoog avonturen-gehalte waar veel lezers van zullen kunnen genieten. Even weg van de dagelijkse beslommeringen en meereizen met Charlie naar een heel interessante nieuwe wereld.

Recensie: Fairy Tale - Stephen King

Fairy Tale

1  2  3  4  5

Charlie Reade ziet eruit als een doorsnee scholier. Hij is goed in honkbal en voetbal, en is een prima student. Maar hij draagt een zware last. Zijn moeder kwam om bij een auto-ongeluk toen hij tien was, en door het verdriet greep zijn vader naar de fles. Charlie leerde al op jonge leeftijd hoe hij voor zichzelf en voor zijn vader moest zorgen. Dan, wanneer Charlie zeventien is, ontmoet hij een hond genaamd Radar en zijn baas, Howard Bowditch, een kluizenaar in een groot huis op de top van een grote heuvel, met een afgesloten schuur in de achtertuin. Soms komen er vreemde geluiden uit die schuur.

Charlie begint klusjes te doen voor Mr. Bowditch en verliest zijn hart aan Radar. Als Bowditch sterft, laat hij Charlie een cassettebandje na met een verhaal zo absurd, dat niemand het ooit zou geloven. Wat Bowditch weet en zijn hele leven lang geheim heeft gehouden, is dat in de schuur een poort naar een andere wereld verborgen zit.