De engel van Sevilla – Marelle Boersma RECENSIE

In het zonnige Sevilla werkt de Nederlandse Sascha in een resort waar ouderen hun laatste levensjaren kunnen doorbrengen. Ze geniet in haar werk van het zorgen voor mensen en privé van haar stiekeme relatie met haar baas. Haar leven zal helemaal perfect zijn als haar oma straks eindelijk ook aan de beurt is voor een plekje in het resort. Dan valt er plotseling een dode, en beginnen er praatjes rond te gaan over een stiekem notitieboekje dat deze vrouw bijgehouden zou hebben. Is ze eigenlijk wel een natuurlijke dood gestorven? Als er vervolgens ook een tweede bewoner heel plotseling overlijdt, beseft Sascha dat er iets mis is. En zij zit er middenin...

In de Vertrek-thrillers van Marelle Boersma hebben jonge vrouwen Nederland achter zich gelaten om ergens anders in de wereld een nieuw leven op te bouwen. Na eerdere delen over Italië, Frankrijk, Portugal, Engeland en Duitsland is nu Spanje aan de beurt. De engel van Sevilla speelt (niet echt verrassend) in de zonnige Zuid-Spaanse stad Sevilla. Hoofdpersoon Sascha geniet regelmatig van een glas wijn en de daarbij horende tapas, en de bejaarde bewoners van het ouderenresort maken wel eens een uitje om de bezienswaardigheden van de stad te bezoeken. Maar in vergelijking met eerdere Vertrek-boeken word je als lezer in De engel van Sevilla toch minder in het buitenland ondergedompeld. Voor het belangrijkste deel speelt het verhaal zich af binnen de muren van een Nederlands resort, waar Nederlandse bewoners verzorgd worden door de grotendeels Nederlandse staf. Ondanks hier en daar een wandeling door de oude binnenstad of het veelvuldig gebruiken van het liefkozende 'querida' maakt dat het boek toch minder exotisch dan de voorgangers.

Toch zet Boersma met De engel van Sevilla een interessant boek op het lijstje. Je zit niet vanaf bladzijde één op het puntje van je stoel, maar er is wel duidelijk iets aan de hand in het resort waar Sascha werkt. Dat zorgt voor spanning op de achtergrond, en een sluimerend 'wie is er eigenlijk te vertrouwen'-gevoel. Voor de doorgewinterde thrillerlezer is de ontknoping misschien niet heel spannend, maar Boersma weet in het slot de spanning toch nog flink op te schroeven. En hoewel er toch vooral een mysterie opgelost moet worden, roert ze tussen de bedrijven door ook nog even een actueel onderwerp aan. Want in het resort wordt onderscheid gemaakt tussen de eentjes en de tweetjes, mensen die een gezonde levensstijl hebben en mensen die gedurende hun leven toch slechter voor zichzelf hebben gezorgd door te roken en/of overgewicht hebben. Die laatste categorie betaalt meer voor hun verblijf in het resort omdat ze meer zorg nodig zouden hebben dan de eerste categorie. Een aanpak die door de personages in het boek ter discussie gesteld wordt – een discussie die niet zou misstaan in de huidige maatschappij waarin geworsteld wordt met oplopende zorgkosten.

Net als de eerdere Vertrek-trhillers leest ook De engel van Sevilla makkelijk weg. Boersma heeft een eenvoudige manier van vertellen en ook de korte hoofdstukken helpen daarbij. Tegelijkertijd is het knap hoe ze ieder boek in de serie echt een eigen karakter meegeeft. De engel van Sevilla scoort wat dat betreft echt punten door het afwisselen van Sascha als verteller met Maria, een van de oudere bewoners van het resort. Samen met medebewoners Els en Dollie doet ze net als Sascha onderzoek naar de mysterieuze sterfgevallen. Maar waar Sascha al peinzend en licht gestresst wijn drinkt op een terras, zitten de dames gezellig te keuvelen onder het genot van een kopje koffie en iets zoets erbij. Een lichte, bijna slapstick-achtige afwisseling met de toch veel donkerdere andere verhaallijn.

Vertrek - De engel van Sevilla

1  2  3  4  5

Voor de lezers van Suzanne Vermeer, Linda van Rijn en Kiki van Dijk. In deze spannende Vertrekthriller van bestsellerauteur Marelle Boersma lukt het Sascha om haar twee passies te combineren: haar voorliefde voor Spanje en haar drijfveer om voor anderen te zorgen. Ze krijgt een droombaan in een resort in de zonnige stad Sevilla en gaat het avontuur aan. Haar baas vindt haar meer dan leuk, en dat hun liefde geheim moet blijven maakt hun relatie extra spannend. Dan valt er een dode in het resort. Als blijkt dat het geen natuurlijke dood was, beseft Sascha dat er iets gruwelijk mis is.