Woeker – Kenneth Oppel RECENSIE

De Canadese jeugdschrijver Kenneth Oppel oogstte al heel wat succes. Zijn Silverwing- en Airbornserie werden bestsellers en ook zijn jongste serie Overthrown, in het Nederlands vertaald als De invasie was een succes. Het eerste deel van deze serie verscheen zopas bij ons. Woeker is een Young Adultboek vanaf 12 jaar en is een geslaagde combinatie van avontuur, horror en scifi.

Op een zekere dag begint overal zwart gras te woekeren. Het gaat zo snel dat binnen de kortste tijd de hele wereld wordt overspoeld door de groei van deze enorme planten. Oogsten gaan verloren, mensen raken in paniek. Bovendien verspreiden deze planten een zeker zuur en veroorzaken ze ademhalingsmoeilijkheden. Op de koop toe groeien deze grassen uit tot vleesetende planten die alles en iedereen opslokken. In een klein Canadees dorpje lijken drie tieners immuun voor deze planten. Bovendien raken ze opeens verlost van de zware allergieën waarmee ze al hun hele leven kampen. Maar ze ondervinden ook andere vreemde zaken: Anaya krijgt opeens klauwen en behaarde, gespierde benen, Petra ontwikkelt een staart en Seth lijkt vleugels te krijgen. Het leger moet ingrijpen en de geheime dienst krijgt een bijzondere belangstelling voor de tieners. Samen bestrijden ze de invasie van de planten en proberen ze te overleven.

Woeker is een razend spannende thriller met een fantastische plot. Kenneth Oppel laat het verhaal beginnen in de voor ons gekende wereld, maar langzamerhand verandert die in een scifiwereld waar niets nog is wat het lijkt. De drie hoofdpersonages worden goed uitgewerkt en komen zeer geloofwaardig over. Ook de onderlinge relaties en problemen gaat Oppel niet uit de weg. Zo is de gebroken vriendschap tussen Anaya en Petra een voortdurend onderliggend gegeven. Sommige nevenpersonages worden wel een beetje gekarikaturiseerd, maar echt storen doet het niet. Het verhaal ijlt voort in een razend tempo. Oppel verhoogt de spanning nog door elke hoofdstuk vanuit een ander perspectief voor te stellen, telkens vanuit de ogen van een van de hoofdpersonages. Woeker is het eerste deel van de trilogie De invasie. Omdat Woeker eindigt met een cliffhanger van formaat  is het zeer uitkijken naar de volgende delen. Oppel heeft zeker nog marge om de personages te laten groeien in karakter en verhaal. Als hij vasthoudt aan het recept waarmee hij is begonnen, kan het niet anders of De invasie wordt ook bij ons een bestseller: interessante personages, spanning ten top en een ingenieuze plot. De mix van verschillende genres werkt bijzonder goed en het doet wat denken aan de beproefde series als The Hunger Games of de Divergent-serie, maar dan wel met iets jongere protagonisten.

De invasie 1 - Woeker

1  2  3  4  5

Een razend spannende serie voor lezers van 12 jaar en ouder.

Het begint met regen.
    En dan, uit het niets, komen er overal planten op. Hun gitzwarte en onverwoestbare stengels groeien ontzettend snel. Akkers, huizen en straten raken overwoekerd, overal op aarde. Giftige pollen worden door de lucht verspreid. Gigantische bloemen slokken mensen en dieren op.
    Drie tieners blijken immuun te zijn voor deze angstaanjagende planten. Anaya, Petra en Seth. Wat hebben zij met elkaar te maken? Wat is hun geheim? Ze moeten gauw op zoek naar antwoorden op deze vragen... want de invasie is begonnen.