De kleine theetuin in de zon – Anne West RECENSIE

De kleine theetuin in de zon is het tweede deel in de Theetuin-serie. In dit tweede deel draait het vooral om Laura en Kyra. Laura is hoofdpatissier in een hotel in Amsterdam. De sfeer in het hotel is niet altijd prettig en ze moet er hard voor werken. Als ze in haar functie gedegradeerd wordt, neemt ze ontslag en gaat ze oud-klasgenoot Fleur helpen in haar theetuin op Texel. Het is haar bedoeling dat dit slechts tijdelijk is - Laura heeft namelijk grote ambities-  maar hoe loopt dit af? Kyra is kunstenares en runt met Rosa een atelier op Texel. Als Rosa met haar moeder naar Amerika vertrekt, staat Kyra er alleen voor. Gaat het haar lukken om de schouders eronder te zetten? Welke rol gaat Alistair, de broer van Laura, hierin spelen?

De kleine theetuin in de zon leest heerlijk weg. Het is helemaal niet erg als je deel 1 niet gelezen hebt, want Anne West stelt de personages perfect aan de lezer voor. De hoofdstukken zijn vrij lang, maar dit is geen probleem, omdat Anne West zo vlot schrijft. De thema's liefde, loslaten en keuzes maken lopen als een rode draad door het boek. Opa Leen ontroert met zijn liefde voor zijn overleden vrouw Nellie en zet de lezer aan het denken: 'Onthoud één ding: hard werken is goed, maar vergeet nooit de mensen om je heen. Voor je het weet zijn ze voorgoed uit je leven verdwenen.'

De personages Laura, Kyra en Alistair leer je het beste kennen. Alle drie hebben ze hun eigen ambities en onzekerheden. Rijkdom maakt niet gelukkig en je wordt ook niet gelukkig als je alleen maar wilt voldoen aan de eisen van je ouders. Geluk heb je zelf in de hand. Alistair is ernstig ziek geweest en Laura vindt het moeilijk om haar broer los te laten: ze blijft erg bezorgd om hem. Alistair op zijn beurt, heeft door zijn ziekte geleerd dat het leven zo maar voorbij kan zijn. Hij neemt dan ook geen blad voor de mond en wijst Kyra op haar fouten: als ze een succes wil maken van haar atelier moet ze doorpakken en niet afwachten en bang zijn. Hij is erg direct, maar ondertussen heeft hij zelf ook zo zijn onzekerheden. Laura lijkt in het begin erg arrogant, maar al gauw blijkt dat Laura ook maar een klein hartje heeft. Ze heeft er spijt van dat ze Ruben, haar ex, heeft laten gaan, omdat ze alleen maar bezig was met haar carrière. 'Ze had Ruben opgegeven voor een baan die haar uiteindelijk niets dan ellende had gebracht.' Ook is ze bang haar ouders teleur te stellen, die hoge eisen aan haar en Alistair stellen.

De plottwisten in het boek zijn niet erg verrassend, maar dat hoeft ook niet. De schrijfster geeft de lezer wel ruim de gelegenheid in het hoofd van de personages te kruipen en daardoor snap je hun keuzes heel goed.

De kleine theetuin in de zon is heerlijke feelgood, die een wijze les bevat: je bent verantwoordelijk voor je eigen geluk. Hoewel de delen van de Theetuin prima afzonderlijk te lezen zijn, is het aan te raden om bij deel 1 te beginnen, des te langer kun je genieten van de heerlijke sfeer die Anne West ons brengt.

De kleine theetuin in de zon

1  2  3  4  5

De theetuin van Fleur is een groot succes. Rosa is uitgekocht en Fleur vraagt oud-klasgenoot Laura om hulp. Met tegenzin gaat Laura met haar ernstig zieke broer Alistair naar Texel. Kan ze haar draai op het eiland vinden? Rosa werkt samen met Kyra in hun atelier op Texel. Maar als Rosa besluit naar Amerika te gaan, staat Kyra er alleen voor. Haar faalangst komt weer opzetten, maar gelukkig krijgt ze hulp van Alistair, voor wie ze steeds meer gevoelens krijgt, ondanks haar huidige relatie.