Museumnacht - Chinouk Thijssen RECENSIE

Recensie: Museumnacht - Chinouk Thijssen

Een jaar geleden heeft er een ramp plaatsgevonden in het Instamuseum. Op gruwelijke wijze is een groep jongeren vermoord. De dader is neergeschoten, maar het museum bleef dicht. Nu loven twee bekenden vloggers een hoge prijs uit voor een groep jongeren die een nacht in het museum doorbrengen én overleven. Acht vrienden worden geselecteerd en gaan de uitdaging aan, maar al gauw blijkt dat er iets niet helemaal pluis is en opnieuw wordt er gemoord. Is een van de vrienden de dader, wie kunnen ze nog vertrouwen er zal er íemand de nacht overleven?

De belangrijkste gebeurtenis voor Museumnacht is uiteraard de museummoord van een jaar geleden. Omdat hier zo weinig over duidelijk is blijf je eigenlijk net als de jongeren een beetje in het duister tasten. Dit element zorgt er voor dat je eigenlijk meteen het boek in gezogen wordt. Zeker wanneer de groep het museum betreedt en meer leert over die nacht, zul je met hen samen gruwelen en steeds iets banger worden.

In Museumnacht lees je vanuit de oogpunten van alle acht de hoofdpersonen. Ze denken allemaal gelukkig veel na over hun familie en gebeurtenissen van de afgelopen tijd, waardoor je ze steeds beter leert kennen en kan inschatten. Er komen dan ook veel verschillende onderwerpen kort aan bod. Het liefst zou je wat dieper op iedereen in gaan, maar het blijft redelijk oppervlakkig. Jammer genoeg zijn veel personages soms ook best naïef en houden ze ontzettend veel geheimen voor elkaar, waardoor je echt gaat twijfelen aan hun vriendschappen. Elk hoofdstuk eindigt spannend, maar omdat je pas een paar hoofdstukken later te lezen krijgt wat er gebeurd is zul je alleen nog maar door willen lezen.

En dat is natuurlijk ook wel deels wat Chinouk Thijssen neer probeert te zetten, want niets is zeker meer in deze angstaanjagende thriller. Je weet als lezer dat er iets niet goed gaat, niet alleen door de achterflap, maar ook de sfeer is bijzonder goed neergezet. Op een gegeven moment durf je zelf ook niet meer naar de wc te gaan en wil je het liefste alle lampen in huis aan laten. Petje af voor Chinouk, want deze spanning goed overbrengen is niet voor iedereen weggelegd.

Samen met de andere personages in Museumnacht ga je op zoek naar de dader, maar doordat alle perspectieven voorbij komen lijkt het wel alsof iedereen de dader kan zijn. Uiteindelijk is het boek plotsklaps afgerond en stap je in een versnelling, waarna je pas in de epiloog de echte afronding krijgt. En zelfs de epiloog laat nog wat eindjes los en geeft je een goede tik na.

Al met al is Museumnacht van Chinouk Thijssen en ontzettend spannende thriller. Door de verschillende perspectieven leer je iedereen goed kennen en ga je samen met de personages twijfelen aan alles wat zich afspeelt. De schrijfstijl van Chinouk is heerlijk en je wil eigenlijk alleen maar verder lezen tot het boek uit is. Museumnacht is een aanrader voor iedereen die houdt van een spannende slasher/thriller, een vernieuwend verhaal en een vlotte schrijfstijl!

Museumnacht

1  2  3  4  5

Een jaar geleden werd er een gruwelijke meervoudige moord gepleegd in het Instamuseum. De dader werd doodgeschoten, maar het museum bleef dicht. Op internet loven twee YouTubers nu vijftigduizend euro uit aan het groepje dat een nacht in het museum durft door te brengen. Wanneer acht vrienden de uitdaging aannemen, ontstaan er spanningen en wordt er opnieuw gemoord. Wie is de dader? Een geest uit het verleden of iemand van de groep?