Achter de bomen stond een leeuw - Daan Remmerts de Vries RECENSIE

Recensie: Achter de bomen stond een leeuw - Daan Remmerts de Vries

Het boek Achter de bomen stond een leeuw is geschreven door Daan Remmerts de Vries, de foto's in het boek zijn door de schrijver zelf gemaakt. Daan Remmerts de Vries schrijft zowel kinderboeken als boeken voor volwassenen en ontving in 2021 de Theo Thijssen prijs voor zijn oeuvre. Andere boeken waar je hem van kunt kennen en een prijs hebben gewonnen zijn De Noordenwindheks, Bernie King en de magische cirkels en Mijn tuin, mijn tuin.

Achter de bomen stond een leeuw is een soort natuurdagboek van Daan Remmerts de Vries. Het boek bevat een verslag van de reizen en avonturen die de schrijver heeft meegemaakt. De verhalen gaan over reizen van over de hele wereld van een Indiaas oerwoud tot aan de oevers van Loch Ness. Het verhaal is geschreven in de ik vorm waardoor Daan de lezer goed bij zijn verhaal weet te betrekken, het lijkt soms net of je samen met hem op reis bent. De verhalen zijn ook los van elkaar te lezen, er is een duidelijk begin en einde van een bepaalde reis.

De bladzijden van het boek Achter de bomen stond een leeuw zijn allen glad, dit geeft het boek een chique uitstraling. Daarnaast bevat het boek veel kleurenfoto's die goed passen bij het verhaal en illustreren wat hij allemaal is tegengekomen. De kwaliteit van de foto's is wel wat verschillend, het zijn foto's uit de periode rond 1980 tot aan nu. Eén ding staat wel vast, het zijn altijd foto's die de schrijver Daan interessant of indrukwekkend vond tijdens zijn tocht of avontuur en laten zien hoe de natuur, dieren en mensen er op dat moment uitzagen.

De Kinderboekenweek gaat dit jaar over de natuur, daar sluit dit boek mooi op aan. Er moet wel gezegd worden dat het niet een heel erg toegankelijk kinderboek, de woorden die worden gebruikt zijn wat ingewikkeld. De verhalen zijn gedetailleerd opgeschreven en soms zijn de zinnen daardoor kort en andere juist weer erg lang. Soms bevatten zinnen maar twee woorden en dit gebeurt dan een aantal keer als opsomming achter elkaar, dit leest niet heel erg lekker weg. Het boek heeft een vertellende schrijfstijl waar je wel van moet houden. Tussen de spanning door is het hierdoor af en toe wat langdradig, je zit te wachten op een volgend spannend moment, de opbouw hiervan is dan wel weer knap geschreven. Je zit op sommige momenten helemaal in het verhaal en wil dan eerst weten hoe het afloopt voordat je het boek kan wegleggen.

Achter de bomen stond een leeuw

1  2  3  4  5

Oog in oog staan met tijgers en leeuwen in de Indiase jungle. Eindeloze fietstochten door het Hollandse landschap om een juveniele Jan van Gent te kunnen zien. Je leven wagen op de rand van een klif voor een foto van een beroemde albatros. Twee weken kamperen in the middle of nowhere om zeldzame otters te bekijken op de Shetlandeilanden. Met een klein bootje rond het eiland Man op zoek gaan naar een reuzenhaai: Daan Remmerts de Vries, beschrijft de tochten die hij maakte om bijzondere dieren te zien.