Dood op kasteel Brémont – M.L. Longworth RECENSIE

Recensie: Dood op kasteel Brémont – M.L. Longworth

De familie Brémont woont al jaren niet meer in hun kasteeltje op het platteland bij Aix-en-Provence. Toch wordt op het terrein op een ochtend het lichaam van graaf Étienne de Brémont gevonden. Zijn dood roept nogal wat vragen op: was het een ongelukkige val uit het raam, heeft iets hem ertoe gedreven zichzelf van het leven te beroven of was het moord? In de hele stad wordt erover gesproken, maar het is aan onderzoeksrechter Antoine Verlaque om uit te zoeken wat er gebeurd is.  Daarbij roept hij de hulp in van zijn ex-vriendin Marine Bonnet, die in haar jeugd bevriend was met Étienne en veel tijd op het kasteel heeft doorgebracht. Hun onderzoek rakelt nogal wat op; niet in de laatste plaats uit het gezamenlijke verleden van Verlaque en Marine.

De Canadese Mary Lou Longworth woont sinds 1997 in Aix-en-Provence. Een omgeving die haar inspireert. Want niet alleen schreef ze erover voor Britse en Amerikaanse kranten en tijdschriften, van haar hand verscheen een hele serie moordmysteries die zich hier afspeelt. Onder de titel Murder in Provence zijn de verhalen inmiddels zelfs al verfilmd tot een serie. En nu is er de eerste in Nederlandse vertaling: Dood op kasteel Brémont, de aftrap van Provençaalse mysteries. Een boek dat, hoewel moord natuurlijk 'gewoon' moord is, eigenlijk nergens anders had kunnen spelen dan in de Franse regio Provence. Zo groot is de rol die Longworth de omgeving toebedeeld. En niet alleen de stad en het platteland, maar ook het genot van een goed glas (lokale) wijn en uitgebreid lunchen. Je vraagt je af hoe mensen daar hun werkuren maken...

Behalve voor de omgeving is in Dood op kasteel Brémont de hoofdrol weggelegd voor onderzoeksrechter Antoine Verlaque en Marine Bonnet, docent Rechtsgeschiedenis aan de universiteit. Verlaque is eigenlijk best een typisch hoofdpersonage voor een detective. Liefst op zichzelf, gaat zijn eigen weg zonder veel rekening te houden met anderen, niet per se knap maar toch charismatisch. Zo kennen we er wel meer, al is zijn functie als onderzoeksrechter net even anders dan die van bijvoorbeeld een (politie)rechercheur. Niet een hoofdpersoon waar je heel warme gevoelens voor krijgt. Maar zijn rol geeft wel ruimte voor iemand als commissaris Bruno Paulik aan zijn zijde, een veel toegankelijker personage, dat lucht en humor brengt naast Verlaque.

En dan is er natuurlijk Marine Bonnet. Behalve vanuit Verlaque vertelt Longworth het verhaal vanuit haar perspectief. Verlaque en Marine (waarom worden mannen vaak aangeduid met hun achternaam terwijl voor vrouwen eigenlijk altijd hun voornaam gebruikt wordt?) hebben een tijd een relatie met elkaar gehad. Ondanks dat ze officieel uit elkaar zijn en er voor beiden andere partners in beeld zijn, is er nog altijd een bepaalde spanning tussen hen. Die relatie speelt een belangrijke rol in van Dood op kasteel Brémont. Zo zijn er al twee onderwerpen waar Longworth ons in meeneemt (de omgeving en de romantiek) die zoveel ruimte innemen dat het moordonderzoek zo nu en dan bijna zelfs vergeten lijkt te zijn. De noodlottige val van de graaf is natuurlijk de aanleiding voor het vertellen van het verhaal over Verlaque en Marine, maar of ze de moordenaar van Étienne Brémont gaan vinden, lijkt soms wel heel erg onbelangrijk.

Echt spannend is Dood op kasteel Brémont dan ook niet. Longworth doet haar best een spectaculair einde aan haar verhaal te breien, maar eigenlijk past dat niet helemaal bij de rust die in de rest van het verhaal zit. Het kost ook wel wat tijd om in het verhaal te komen. Deels door de ontoegankelijke Verlaque, maar vooral ook door het gebrek aan urgentie in het vinden van de dader – toch best belangrijks voor een moordmysterie. Op z'n best is dit een boek waar je mag genieten van de geneugten van de Provence, want beeldend schrijven kan Longworth absoluut. Dat het zo leesbaar is, maakt wel nieuwsgierig naar meer van deze serie. Maar iets meer mysterie in de vervolgdelen is wel noodzakelijk om de titel Provençaalse mysteries waardig te kunnen dragen.

Dood op kasteel Brémont

1  2  3  4  5

In Dood op kasteel Brémont wordt het duo Antoine Verlaque en Marine Bonnet geconfronteerd met twee moorden. Als de edelman en documentairemaker Étienne de Brémont de dood vindt na een val uit het raam van het oude, onbewoonde chateau van de familie, gonst het in de stad van de geruchten. Was het een ongeval, een wanhoopsdaad of moord? Onderzoeksrechter Verlaque vermoedt boos opzet. Als hij verneemt dat Marine als jong meisje de familie Brémont goed heeft gekend, roept hij haar hulp in. Het altijd zo idyllische Aix-en-Provence lijkt opeens te wemelen van de mensen die van de dood van Brémont geprofiteerd kunnen hebben, onder wie playboy en polospeler François – de broer van Étienne – die diep in de schulden zit en zich inlaat met nogal ongure figuren. Wanneer de speurders hun lijst van verdachten aan het inkorten zijn, sterft er weer iemand. Ditmaal is er geen twijfel mogelijk dat het moord betreft. Nostalgie naar het onbekommerde Provençaalse leven, een aanstekelijke joie de vivre, maar vooral een zorgvuldig uitgewerkte en verrassende plot gelardeerd met de overtuigende kroniek van een moeizame liefdesgeschiedenis vormt de receptuur van deze detectivereeks.