De mooiste tijd van het jaar -  Jenny Bayliss RECENSIE

Recensie: De mooiste tijd van het jaar -  Jenny Bayliss

Nadat ze haar man op heterdaad betrapt tijdens zijn zoveelste keer vreemdgaan is de maat vol voor Annie Sharpe. Ze vertrekt naar een afgelegen huis aan het strand om alles op een rijtje te zetten en vooral om afstand te nemen van haar man.

De mooiste tijd van het jaar speelt zich grotendeels in een afgelegen Engels dorpje aan zee en begint vlak voor het najaar. Niet de meest ideale setting voor een liefdesverhaal. Toch weet Jenny Bayliss vanaf het begin een warme sfeer neer te zetten. Mede door de mooie feestdagen die in het dorpje uitgebreid worden gevierd en de prachtige plek waar het huis, Saltwater Nook, staat weet ze een verblijf aan de Engelse kust in de winter zowaar aantrekkelijk te maken. Dat is meteen één van de sterke kanten in dit verhaal. Er is goed nagedacht over de setting waardoor deze bijna een eigen personage is geworden.

Het verhaal van De mooiste tijd van het jaar zit goed in elkaar. Er zijn uitgebreidere stukken tekst waar nodig maar de tussenliggende tijd waarin niets gebeurd wordt moeiteloos doorgespoeld wat erg prettig is voor de leesbaarheid van het verhaal. Er wordt vanaf het begin een goede basis gecreëerd waarop het hele verhaal kan worden teruggevallen. Zoals Annies kookervaring en ervaring in het runnen van een restaurant. Dit maakt het verloop van het verhaal en de dingen die ze opzet in Saltwater Nook geloofwaardig. Daarnaast, of eerder goed vermengd in het verhaal, speelt het liefdesleven van Annie. Ook daarin weet Jenny Bayliss het tot het einde spannend te houden en passeren er meerdere, kanshebbende love-interests van Annie de revue. Ook zullen de meeste lezers vanaf het begin wel een voorkeur hebben…. De meeste personages uit De mooiste tijd van het jaar sluit je meteen in je hart. Zoals de geweldige boekenclub waar Annie aan deelneemt of haar volwassen tweelingzonen die haar met veel humor helpen.

De schrijfstijl van Jenny Bayliss is erg prettig. Ze weet je meteen in het verhaal te zuigen waardoor je De mooiste tijd van het jaar bijna niet weg kunt leggen. Het verhaal leest makkelijk weg en is aantrekkelijk voor een brede lezersgroep. Al met al een echte aanrader voor elke feelgoodliefhebber of voor wie eens feelgood wil proberen.

De mooiste tijd van het jaar

1  2  3  4  5

Annie heeft het allemaal: een succesvol restaurant, twee lieve volwassen zonen en een liefhebbende echtgenoot. Kras dat laatste maar door… Een echtgenoot die het te druk heeft met andere vrouwen. Wanneer ze hem op heterdaad betrapt met zijn nieuwste liefje van de maand, besluit ze haar oude leven achter zich te laten. Annie verhuist naar een strandhuis in een klein dorpje aan de ruige kustlijn van Kent. De dorpsgemeenschap is excentriek maar hecht, en Annie wordt meegesleurd in hun traditionele feestvieringen, van het snijden van pompoenen tot vreugdevuren op het strand. De enige vervelende dingen (of eigenlijk mannen) in haar leven zijn John, de ruige maar totaal onredelijke neef van de eigenaar die zijn eigen agenda voor het strandhuis heeft, en haar ex, die alles op alles zet om haar terug te winnen. Annie kan niet eeuwig voor haar problemen wegrennen. Zal ze haar eerste liefde een tweede kans geven? Of gaat ze verder met haar nieuwe leven?