De kluts kwijt - Vannessa Thuyns RECENSIE

Recensie: De kluts kwijt - Vannessa Thuyns

Hoofdpersonage Naomi uit De kluts kwijt heeft het niet gemakkelijk. Ze wordt om de haverklap gebeld door haar ouders om bij te springen bij haar dementerende vader en haar ex-vriend Terence heeft haar laten verstaan dat hij het huis van haar ouders, waarvan hij de huiseigenaar is, weldra zal verkopen. Om te vermijden dat haar ouders op straat komen te staan, sluit ze met Terence een deal: ze zal zich voordoen als culinair journalist om topchef Jonas van Deurzen een intiem interview te ontfutselen. Jonas haat journalisten, maar hij lijkt Naomi wel te vertrouwen. Groeit er iets tussen hun twee? Of loopt hij met zijn ogen open in zijn ongeluk?

In De kluts kwijt zijn er verschillende verhaallijnen verweven waarin emoties een belangrijke rol spelen. De verhaallijn met de dementerende vader is bijzonder integer uitgewerkt. de verschillende gevoelens die zowel bij Naomi als bij haar ouders aan bod komen naar aanleiding van de ziekte van haar vader, komen oprecht en soms hartverscheurend over. Ook de verhouding tussen Naomi en haar zus wordt heel mooi in beeld gebracht. De spanningen die er tussen beide dames zijn, komen uiterst levensecht over. De auteur slaagt er heel goed in om levendige personages neer te zetten, net omdat ze de emoties van de hoofdpersonen heel accuraat op papier weet weer te geven. Dat het verhaal als een trein leest, is mede omdat je je zo goed in de personages kunt inleven.

Vannessa Thuyns heeft haar titel bijzonder goed gekozen. Elk personage, en niet alleen de dementerende vader, lijkt op een gegeven moment wel eens de kluts kwijt en moet zijn of haar persoonlijke situatie herorganiseren. Die situaties zouden zo uit het dagelijkse leven kunnen gegrepen zijn. Niet alles in de feelgoodwereld is namelijk rozengeur en maneschijn. In De kluts kwijt is een stevige portie realisme aanwezig en dat maakt dit boek net zo fijn om te lezen. Het biedt een extra meerwaarde om op een niet al te zware manier over reële problemen te kunnen lezen en toch te kunnen zien dat er warmte, hoop en toekomstperspectieven kunnen zijn.

Dankzij de boeiende stijl van Vannessa Thuyns is het moeilijk om dit boek opzij te leggen. Het verhaal is goed opgebouwd, kent een mooie spanningsbouw en is vlot geschreven.

De kluts kwijt is geen zoveelste feelgoodroman in een dozijn. Dit boek springt eruit door de keuze voor realistische thema's, zorgvuldig beschreven gevoelens en een meeslepende schrijfstijl.

De kluts kwijt

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Wanneer haar wanhopige ouders hulp nodig hebben, besluit Naomi in te gaan op het onmogelijke voorstel van haar ex en restauranteigenaar Terence. Als zij zich voordoet als culinair journalist en een diepgaand artikel weet te schrijven over zijn mediaschuwe chef-kok zal Terence haar ouders helpen. Piece of cake toch? Alleen moet de stugge chef-kok Jonas van Deurzen niets hebben van journalisten en heeft Naomi allesbehalve verstand van koken. Toch zet ze alles op alles om Jonas’ vertrouwen te winnen en meer over hem te weten te komen. Ondertussen belandt haar vader in de laatste fase van Alzheimer en is hij totaal de kluts kwijt. De tijd begint te dringen en het artikel moet worden ingeleverd. Maar wat als Jonas’ verleden te heftig is om te delen met de buitenwereld en Naomi moet toegeven dat ze hem meer dan gewoon aardig vindt? Is het dan nog mogelijk om niemand teleur te stellen…