De heks in mij - Loes den Hollander RECENSIE

Recensie: De heks in mij - Loes den Hollander

Kaia en Gijs zijn al een aantal jaren samen en willen dolgraag een kindje. Ondanks vele pogingen lijkt het moederschap niet voor haar weggelegd te zijn. Wanneer ze dan toch zwanger lijkt te zijn, zijn ze door het dolle heen maar het geluk mag niet zo zijn. Wanneer ze te horen krijgen dat haar zwangerschap afgebroken moet worden stort ze in. Om op kracht te komen boekt Gijs een dagje sauna voor haar maar wanneer ze thuiskomt treft ze Gijs dood aan op de rand van het zwembad. Vanaf dan lijkt haar hele leven op zijn kop te staan....

Jill, de beste vriendin van Kaia wil klaarstaan voor haar, maar merkt dat dit soms moeizaam gaat. Ze is een alleenstaande moeder van een prachtige zoon genaamd George.
Ook Wiesje, de ex-heks genoemd, zit nog met onverwerkt verdriet. Zij stort zich op haar nieuwe leventje met Catherine, maar komt deze liefde van beide kanten?

In De heks in mij vechten deze dames zich door het leven, maar er komen steeds meer opvallende zaken boven water. Dingen die te maken hebben met Gijs, de gemeenschappelijke man in hun leven. Wat als niemand meer veilig voor je is? Wat doet dat met de heks in hen?

De heks in mij is een pakkende thriller die je vanaf het begin bij je keel pakt en niet meer loslaat totdat het boek uit is. Dit verhaal gaat je niet in de koude kleren zitten. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven en dat maakt het verhaal extra interessant. De heks in mij is opgedeeld in vier stukken. Het verhaal van Kaia, van Jill, van Wiesje en van de heks in haar. Loes den Hollander heeft deze vier delen perfect laten samenkomen in één verhaal.

De spanning tussen Kaia, Jill en Wiesje is tastbaar en Loes den Hollander houdt vaart in het verhaal met haar korte hoofdstukken en directe dialogen. De karakters zijn goed uitgewerkt, mede doordat we vanuit ieders perspectief een deel van het verhaal lezen. Je krijgt daardoor een beeld wat naarmate het verhaal vordert steeds completer wordt. Ondanks dat we geen deel vanuit Gijs lezen, leren we hem steeds beter kennen. Hij speelt een rol in het leven van deze drie vrouwen en alle drie kennen ze hem van een andere kant. Maar kennen ze hem eigenlijk wel echt?

De heks in mij gaat over vriendschap, liefde, jaloezie en vertrouwen. Daarnaast is het onderwerp moederschap zeer belangrijk in dit boek en de emoties rondom dit thema zijn voelbaar en kunnen aangrijpend zijn. Loes beschrijft het verdriet wat het kan meebrengen wanneer moederschap niet vanzelfsprekend is met respect.

De heks in mij heeft alle ingrediënten voor een sterke thriller en door de bijzondere opbouw maakt dat dit een subliem verhaal is. Een ijzersterk boek met een krachtig plot. Voor mij verdient de Heks in mij 4 sterren. Ik kijk al uit naar het volgende boek!

De heks in mij

1  2  3  4  5

Het moederschap is niet voor iedereen weggelegd of vanzelfsprekend. Kaia, Jill en Wiesje kunnen daarover meepraten. Behalve de diepe wens om moeder te worden hebben ze nog een andere gezamenlijke focus. Als hun leven volkomen onverwacht verandert, krijgen ze alle drie te maken met tegenstrijdige emoties die het beste en tegelijk het slechtste in hen naar boven halen. En waardoor de heks in een van hen te veel ruimte krijgt.