Last-minute Londen - Evi Dekker RECENSIE

Recensie: Last-minute Londen - Evi Dekker

Nora is museumconservator, taxateur en kenner op het gebied van schilderkunst uit de Gouden Eeuw. Voor haar werk moet ze naar Londen, hier neemt ze deel aan een meerdaags congres met een commissie van experts. Gelukkig komt haar Duitse friend with benefits, Dieter ook. Naast een werkreisje, wordt het ook een ontspannend reisje waarin Dieter en Nora veel van Londen zien.

Opeens duikt er een schilderij op, waarvan iedereen dacht dat het verloren was gegaan. Vervolgens wordt ook nog eens de Zweedse kandidaat-voorzitter vergiftigt. Ineens lijkt iedereen verdacht. Kan Noa ook Dieter eigenlijk nog wel vertrouwen?

Na het lezen van de achterflap ben je al snel benieuwd naar het spannende verhaal. De boeken van Evi Dekker zijn over het algemeen vergelijkbaar met die van Suzanne Vermeer en Linda van Rijn: een spannend verhaal wat vlot wegleest. Ook Last-minute Londen begint met een spannende proloog. In de proloog vermaalt iemand een wit poeder en doet dit vervolgens in een zegelring. Na deze spannende proloog, komt het verhaal van Last-minute Londen langzaam (en helaas zonder veel spanning) op gang. Nora gaat al snel voor haar werk naar Londen en bezoekt hier samen met Dieter verschillende restaurantjes en galerieën. Je merkt dat Evi Dekker veel kennis van de stad heeft. De omgeving wordt tot in detail beschreven, waardoor je je bijna echt even in Londen waant. Helaas zorgt dat er bij dit verhaal ook voor dat de spanning minder goed naar voren komt.

Het hoofdpersonage in Last-minute Londen is Nora natuurlijk. Door de beschrijvende schrijfstijl van Evi Dekker, leer je ook Nora goed kennen. Een zorgzame, maar ook een hardwerkende vrouw die weet wat ze wil. De overige commissieleden komen allemaal uit verschillende landen en worden soms een beetje stereotiep neergezet. Zoals bijvoorbeeld de Scandinavische Freya, die vegetarisch is en het klimaat belangrijk vindt.

Last-minute Londen is een boek waarin je Londen en de kunstwereld een beetje leert kennen, dankzij de beschrijvende schrijfstijl van Evi Dekker. Het is niet een erg spannend verhaal, maar daardoor wel geschikt voor mensen die niet van erg spannende thrillers houden. Wel is het een verhaal wat lekker wegleest en waarbij je zeker benieuwd bent naar de afloop van het verhaal.

Last-minute Londen

1  2  3  4  5

Nora werkt als museumconservator, taxateur en autoriteit op het gebied van schilderkunst uit de Gouden Eeuw. Voor haar werk reist ze naar Londen, de stad waar ze ooit een jaar gestudeerd heeft en waar ze nog altijd gek op is. Ze is uitgenodigd voor een meerdaags congres met de commissie van experts waar ze deel van uitmaakt. Gelukkig komt haar Duitse collega Dieter, met wie ze een friends with benefits-relatie heeft, ook.

Het relaxte reisje neemt een onverwachte wending als er een schilderij opduikt waarvan iedereen jarenlang dacht dat het verloren was. Als dan ook nog de Zweedse kandidaat-voorzitter vergiftigd wordt, komt Nora in een wespennest terecht. Ineens lijkt vrijwel iedereen verdacht. Kan ze Dieter eigenlijk nog wel vertrouwen?