Het Cupcake Café - Jenny Colgan RECENSIE

Recensie: Het Cupcake Café – Jenny Colgan

Als Issy Randall in 1 keer haar baan en haar geliefde kwijtraakt besluit ze een gok te wagen en van haar liefde en talent voor bakken haar baan te maken. In een op het oog vervallen pand in de door haar geliefde buitenwijk van Londen begint ze Het Cupcake Café. En dan is er ook nog die knappe bankmanager…

In het begin van Het Cupcake Café roept hoofdpersoon Issy een combinatie van medelijden en irritatie op. Ze is superlief maar laat daardoor ook over zich heen lopen. Hierdoor heb je in de eerste paar hoofdstukken al meerdere keren tegen haar geroepen dat ze haar scharrel moet dumpen en over het algemeen niet zo over zich heen moet laten lopen. Maar dat is natuurlijk ook meteen een teken van hoe je vanaf het begin door het verhaal van Het Cupcake Café gegrepen wordt. Gelukkig wordt de irritatie naar Issy toe minder wanneer ze eindelijk de stap neemt om Het Cupcake Café te openen. Dan wordt je vooral heel enthousiast, en hongerig, van al haar bakavonturen. Het is mooi om te zien hoe Issy zich als persoon ontwikkelt maar toch haar eigenheid weet te houden en de mensen om haar heen blijft helpen.

De schrijfstijl van Jenny Colgan is zeer herkenbaar en zeer aangenaam. Het Cupcake Café voldoet wat dat betreft ook aan alle verwachtingen die je van een Jenny Colgan boek hebt. Het maakt dat vanaf de eerste bladzijde in het verhaal zit en deze bij voorkeur in één keer uit wilt lezen. Ze weet de personages zo levendig te beschrijven dat je ze meteen voor je ziet en ze ook meteen in je hart wilt sluiten, een enkele uitzondering daargelaten natuurlijk. Vervelende exen/bazen bijvoorbeeld, of veeleisende schoonmoeders.

Een fijn extraatje van Het Cupcake Café zijn de recepten die Jenny Colgan erin verwerkt heeft. Deze heeft ze niet alleen toegevoegd maar op een leuke manier vermengd in het verhaal door ze als brieven van de opa van Issy aan Issy te laten versturen. Op deze manier zorgt het voor een extra dimensie in het verhaal en kun je je nog beter voorstellen hoe lekker de baksels van Issy zijn.

Samengevat is Het Cupcake Café een heerlijk boek en een echte aanrader voor alle Jenny Colgan liefhebbers! Een mooi begin van een nieuwe serie die smaakt naar meer!

Het Cupcake Café

1  2  3  4  5

Het Cupcake Café is een heerlijke, geestige roman van Jenny Colgan, bestsellerauteur van o.a. Café Zon & Zee en De kleine bakkerij aan het strand. Issy Randall kan bakken. Nee, meer dan dat – Issy kan verbluffend luchtige, hemelse taarten maken waar het water je van in de mond loopt. Haar talent heeft ze van haar grootvader, in wiens bakkerij ze is opgegroeid. Wanneer ze haar (oersaaie) baan kwijtraakt, besluit ze dat het tijd is voor de Grote Stap. Gewapend met recepten van haar grootvader, de hulp van haar beste vrienden en van de lokale bankmanager die zijn nek voor haar uitsteekt, opent ze Het Cupcake Café. Maar Issy heeft absoluut geen idee waar ze aan begonnen is. Al haar moed – en veel cake – is ervoor nodig om een ramp te voorkomen…