Anders, beter - Lisa van Campenhout RECENSIE

Recensie: Anders, beter - Lisa van Campenhout

Het schooljaar is nog maar net begonnen, of Maja wordt van school gestuurd. Alsof dat nog niet erg genoeg is, sturen haar ouders haar voor een tijdje naar haar familie in Amsterdam. Ook hier ziet ze tegenop, maar later probeert ze dit toch als kans te zien. Niemand weet in Amsterdam wat er gebeurd is, dus dit is Maja's kans op een nieuwe start. Daar komt ook nog eens bij kijken dat ze meer tijd zal spenderen met Regina, haar nicht, die alles is wat Maja zou willen zijn. Maar dan wordt ze door Regina voor iets onterecht beschuldigd...

De kans is groot dat je Anders, beter start met hoge verwachtingen, want dit boek van Lisa van Campenhout is de winnaar van de Jonge Jury Debuutprijs 2021! In dit boek volgen we de eigenzinnige Maja, die nadat ze van school is gestuurd door haar ouders naar familie in Amsterdam wordt gestuurd. Hier probeert ze een nieuwe start te maken, maar doordat ze ergens onterecht van wordt beschuldigd gaat dit lastiger dan verwacht. Anders, beter zal aan de hoge verwachtingen van lezers voldoen! Dit komt voornamelijk door de boodschap van het verhaal, dat alles mooier is dan het lijkt.

Wat bijzonder is aan Anders, beter is dat Lisa van Campenhout een hoofdpersonage heeft neergezet dat niet per se als "leuk" kan worden beschouwd. Hierdoor kruip je als lezer in het hoofd van iemand die niet de meest leuke en logische keuzes maakt. Dat kan natuurlijk verkeerd uitpakken, maar in Beter, anders pakte dit juist super goed uit. Het was erg interessant om in Maja haar hoofd te zitten. Ze heeft verschillende problemen. Zo kan ze soms lastig omgaan met haar woede, maar als lezer weet je hierdoor juist goed met haar mee te leven. Doordat het Maja niet perfect is, komt het verhaal zeer realistisch over.

Het verhaal van Anders, beter is daarbij ook nog eens erg spannend. Al vanaf de eerste bladzijde, waar de ouders van Maja haar naar Amsterdam brengen, word je in het verhaal gezogen. Vanaf dat moment is het heel lastig om het boek weg te leggen. Je maakt direct kennis met verschillende personages, zoals de perfecte Regina (Maja's nicht) en haar oom en tante, die volgens Maja hun ziel aan de duivel hebben verkocht. Je komt er als lezer dus al snel achter dat je te maken hebt met niet de meest doorsnee en standaard personages, wat het boek juist zo indrukwekkend maakt.

Anders, beter is een boek dat precies de goede schrijfstijl heeft voor een Young Adult-verhaal. Lisa van Campenhout schrijft vlot en vol humor. Tel daar de spanning van het verhaal bij op en je kan het boek helemaal niet meer wegleggen! Maar buiten dat laat Lisa van Campenhout je ook over verschillende dingen nadenken, bijvoorbeeld wanneer je jezelf een goed mens mag vinden, of wanneer je nou weet of je ergens goed in bent. Het boek blijft dus totaal niet op de oppervlakte, maar duikt ook de diepte in. En door deze diepere laag ga jij jezelf als lezer ook deze vragen stellen. Het boek zet je aan het denken, soms voordat je het zelf door hebt.

Anders, beter is een goed Young Adult-verhaal waarbij Maja op zoek gaat naar zichzelf, en waarbij niets of niemand is wat het op het eerste ogenblik lijkt.

Anders, beter

1  2  3  4  5

'Anders, beter' gaat over Maja, die na een vechtpartij van school gestuurd wordt en tijdelijk bij haar rijke oom en tante in Amsterdam gaat wonen. Verandering van omgeving zal haar goed doen. Maja ziet het als een mooie kans om een betere band met haar nicht Regina op te bouwen, die alles is wat zij niet is: populair, zelfverzekerd, extreem fit, succesvol en vooral: een goed mens. Al snel blijkt dat het niet zo gezellig wordt als Maja had gehoopt. Er hangt een vreemde sfeer in het gigantische huis van haar familie, spullen gaan kapot of verdwijnen en Regina gedraagt zich kil en afstandelijk. Lukt het haar om te achterhalen wat haar familie verbergt?