De doden houden we bij ons - Becky Cooper RECENSIE

Recensie: De doden houden we bij ons - Becky Cooper

In 1969 wordt Harvardstudente Jane Britton vermoord. Hoewel er genoeg speculatie is, lijkt niemand met antwoorden te kunnen komen en de moord blijft onopgelost. Veertig jaar later hoort Hardvardstudente Becky Cooper Janes verhaal en raakt geïntrigeerd. Het verhaal laat haar niet los en uiteindelijk doet ze tien jaar lang onderzoek naar wat er nu daadwerkelijk gebeurd is.

De doden houden we bij ons van Becky Cooper is een true crime boek, wat betekend dat het een echt gebeurd verhaal is.

Becky Cooper begint het verhaal vanuit een wisselend perspectief. Ze verteld over het verleden: over Jane’s leven en wat er rond de tijd van de moord gebeurde, maar ook over hoe zij zelf Jane’s verhaal voor het eerst hoorde en hoe het haar jaren later nog genoeg intrigeerde om een onderzoek te starten. En ze verteld over het heden: over hoe ze terugkeerde naar Harvard om de moord te onderzoeken, spreekt met de mensen die Jane hebben gekend of die zich bezig hielden met het onderzoek, en over hoe ze langzaam maar zeker steeds meer antwoorden krijgt.

Door de manier waarop het verhaal word verteld, leer je de verschillende personages redelijk goed kennen, ook al is dat grotendeels door de ogen van de schrijfster. Dat zou je beeld van de personages kunnen kleuren, maar het is duidelijk dat de schrijfster objectief probeert te blijven, ook al heeft ze natuurlijk wel een aantal theorieën. En ook Becky Cooper zelf leer je goed kennen, waardoor je meer geïnvesteerd raakt in haar zoektocht naar antwoorden. Die wil je tenslotte zelf ook hebben.

Maar hoe meer antwoorden de schrijfster krijgt, hoe meer een aantal theorieën niet lijken te kloppen. Mensen die schuldig lijken, hoeven dat niet persé te zijn. Becky Cooper gaat hier respectvol mee om. De doden houden we bij ons is een boek dat er bij stil staat dat de interpretatie van de feiten kan worden gemodelleerd ten dienste van de verteller. Door alle feiten te presenteren krijg je als lezer een redelijk breed beeld, maar duidelijk is dat je nooit het complete beeld zal kennen. Alleen Jane en haar moordenaar weten precies wat er is gebeurd.

Wat ook interessant is, is dat dit niet alleen een verhaal over een vermoorde studente is. De setting leent zich er uitstekend voor om ook over andere belangrijke dingen te vertellen, zoals de ontwikkeling van vrouwenrechten en hoe het destijds was om als vrouw in de archeologie te werken.

Al met al is De doden houden we bij ons een goed geschreven cold case boek. Het is duidelijk dat schrijfster Becky Cooper veel en diepgaand onderzoek heeft gedaan. De manier waarop sfeer, omgeving, personages en het verloop van het onderzoek zijn geschreven, zorgt er voor dat het boek goed weg leest. Ik geef De doden houden we bij ons 4 hartjes.

De doden houden we bij ons

1  2  3  4  5

Een moord op Harvard en een halve eeuw stilzwijgen

1969 is het jaar van de tegencultuur, maar het prestigieuze Harvard staat nog bol van tradities. Vrouwelijke studenten worden er nauwelijks serieus genomen. En dan wordt een van hen, de vrijgevochten Jane Britton, vermoord aangetroffen – onder mysterieuze omstandigheden.
    Veertig jaar later, als Becky Cooper er studeert, doen nog steeds de wilde geruchten de ronde. Janes minnaar, haar hoogleraar antropologie, zou haar na een duister ritueel hebben vermoord. De hoogleraar loopt nog vrij rond en het verhaal laat Becky niet los. Tien jaar lang doet ze onderzoek naar de ware toedracht. Het levert een onvergetelijk portret op, van een elite-instituut waar de machtsverhoudingen al eeuwenlang vastliggen, en van een vrouw die tevergeefs droomde van een leven in een mannenwereld.