Het huis aan de Herengracht - Jessie Burton RECENSIE

Recensie: Het huis aan de Herengracht - Jessie Burton

Het huis aan de Herengracht is het vervolg op het eerder geschreven verhaal het huis aan de gouden bocht. Dit verhaal speelt zich af in de zeventiende eeuw. Petronella (Nella) Oortman wordt uitgehuwelijkt aan Johannes Brandt, vooraanstaand VOC-koopman met een prestigieus huis aan de Herengracht. De verwachtingen van het getrouwde leven komen niet overeen met de werkelijkheid die Nella voor ogen had, haar man laat haar links liggen en dan verschijnen er continue mysterieuze pakjes met miniaturen. Een bijzonder verhaal gebaseerd op het beroemde poppenhuis in het Rijksmuseum.

Achttien jaar later zijn we terug aan het huis aan de Herengracht. Thea Brandts is achttien geworden en viert haar verjaardag met haar vader en haar tante, Nella. Het huis aan de Herengracht wordt omringt door geheimen. Het gaat slecht met de familie en zij moeten meubels verkopen om rond te komen. Nella is op zoek naar een partner voor Thea terwijl Thea haar volwassenheid met open armen ontvangt en haar eigen leven leidt. De miniaturist is terug en Thea leert de waarheid achter haar grote liefde kennen. Wanneer Thea verdwijnt is Nella ongerust, de verdwijning van Thea brengt de vrouwen samen en Nella durft zich eindelijk open te stellen tegenover haar nichtje.

Zoals we gewend zijn van Jessie Burton is ook dit weer een prachtig verhaal. Ze weet op een beeldende wijze dit tweede verhaal van Nella neer te zetten. De details van de achttiende eeuw van de omgeving, de gesprekken en verdere gebeurtenissen lijken zo uit de geschiedenis te komen. Er is weer een vleugje mysterie te vinden in dit verhaal rondom de miniaturist en de dreigende brieven die Thea ontvangt. Daarnaast leest het verhaal fijn weg door Burton's fijne schrijfstijl.

De hoofdpersonages ondergaan een duidelijke ontwikkeling in het verhaal. Thea en Nella hebben niet de beste band omdat ze elkaar niet altijd helemaal goed begrijpen. Thea en Nella leren zich tijdens door dit verhaal openstellen naar elkaar en leren hun problemen met elkaar te delen wat ze aan het einde van het boek daadwerkelijk doen. Wel is het jammer dat de miniaturist een kleinere en minder belangrijke rol heeft in dit verhaal. Thea besteedt weinig aandacht aan de miniaturen waardoor er minder spanning rondom de pakketjes hangt in vergelijking tot het eerste verhaal.

Het huis aan de Herengracht is een fijne opvolger van het huis aan de gouden bocht. Het is een fijn geschreven en beeldend verhaal. De personages hebben veel geheimen maar weten zich tegen het einde van het verhaal dan toch open te stellen tegenover elkaar. Helaas kent het verhaal wel een open einde, betekent dit dat we nog een deel kunnen verwachten van Jessie Burton? Het verhaal krijgt vier hartjes.

Het huis aan de Herengracht

1  2  3  4  5

Het huis aan de Herengracht van Jessie Burton begint achttien jaar na de gebeurtenissen van Het huis aan de Gouden Bocht, op Thea Brandts achttiende verjaardag. Zij verwelkomt haar volwassenheid met open armen. Thuis is de sfeer gespannen – haar vader Otto en tante Nella maken eindeloos ruzie, de familie Brandt verkoopt hun meubels om te kunnen eten en op Thea's verjaardag, ook de dag dat haar moeder Maren stierf, dringen de geheimen uit het verleden het heden binnen. Nella is wanhopig op zoek naar een echtgenoot voor Thea om haar toekomst veilig te stellen. Wanneer ze een uitnodiging ontvangen voor het exclusiefste bal van Amsterdam, is ze dolgelukkig – misschien is het lot hen dan toch gunstig gezind? En inderdaad, het bal brengt nieuwe vooruitzichten, maar het lot van de Brandts blijft onzeker. En wanneer Nella een vreemd prikkelend gevoel in haar nek voelt, vraagt ze zich af of de miniaturist terug is...