De Spaanse liefdesleugen - Elena Armas RECENSIE

Recensie: De Spaanse liefdesleugen - Elena Armas

Catalina – Lina – Martín moet een date vinden voor de bruiloft van haar zus in Spanje. Helemaal nu ze heeft gezegd dat ze een vriend heeft. En snel, want de bruiloft is al over een maand. Iedereen wacht vol smart op de ontmoeting met Lina's nieuwe vriend, inclusief haar ex-vriendje. Dan biedt Aaron Blackford – Catalina's knappe, maar arrogante en irritante collega – zichzelf onverwacht aan als vrijwilliger. Het liefst wijst Lina hem meteen af, maar heeft ze wel een andere keuze? En kan ze het bruiloftsweekend wel volhouden met Aaron aan haar zijde?

De Spaanse liefdesleugen schijnt een echte TikTok-hit te zijn. Onder andere Aaron, wordt hiervoor als reden genoemd. Daarnaast schijnt de uiteindelijke ontknoping (de honderd laatste pagina's) ook één van de redenen te zijn. De Spaanse liefdesleugen heeft meer dan 500 pagina's, een dikke pil dus. Het verhaal komt eerst een beetje langzaam op gang. Het complot begint eigenlijk pas echt wanneer Aaron en Lina in Spanje zijn, dat gebeurt pas halverwege het boek. Als lezer wordt het je al snel duidelijk waarom Aaron zich aanbiedt om als Lina's date mee te gaan naar Spanje. Aaron doet en zegt precies de goede dingen, waardoor Lina aan zijn bedoelingen gaat twijfelen. Meent Aaron het wel allemaal of doet hij dit alleen zodat hun relatie realistisch overkomt op haar familie?

Het eerste deel van De Spaanse liefdesleugen komt een beetje traag op gang. Elena Armas laat je hier wel goed kennismaken met de personages. Lina is een levendige, jonge vrouw, die met haar ex het nodige heeft meegemaakt waardoor ze naar New York is verhuisd. Ook is Lina slim en ambitieus. Aaron komt in eerste instantie over als een vervelende collega, maar blijkt ook een andere kant te hebben. Speelt hij dit of is dit de échte Aaron? Vooral het begin van het boek had wel iets vlotter gekund, aangezien het echte complot pas in Spanje begint.

Naast het feit dat het een beetje een standaard liefdesverhaal is – denk aan de film 'The wedding date', lijkt het in eerste instantie over te komen als een luchtig en grappig verhaal. Heel voorzichtig komen er ook andere thema's aan bod in het verhaal, zoals seksisme op de werkvloer. Echter heeft dit niet de overhand en is het vooral een luchtig verhaal wat gemakkelijk leest, vooral wanneer Lina en Aaron in Spanje zijn. Toch komt het verhaal wat langzaam op gang en had het een stuk korter gekund, daarom blijft het bij drie hartjes.

De Spaanse liefdesleugen

1  2  3  4  5

Eindelijk! Catalina, de hoofdpersoon in 'De Spaanse liefdesleugen', heeft een Amerikaanse vriend en neemt hem mee naar de bruiloft van haar zus. Althans, dat denkt haar familie. Vier weken is echter niet veel tijd om een vriend te vinden en hem ervan te overtuigen de Atlantische Oceaan over te steken naar Spanje. Gelukkig biedt de bloedirritante en arrogante Aaron Blackford zich aan als date, tot ongenoegen van Catalina. Helaas heeft ze niet heel veel andere opties… Kan ze haar leugen volhouden met deze man aan haar zijde?