De Gifgave - Rani de Vadder RECENSIE

Recensie: De Gifgave - Rani de Vadder

Zaya woont in Aurea en draagt al haar hele leven een geheim bij zich. Ze is een beenderbezweerder, en zou botten kunnen gebruiken om magie uit te oefenen. Echter is dit al lang verboden en mogen alleen gifgenoten nog gebruik maken van magie, door middel van slangengif. Wanneer Zaya gewond raakt ruiken de gifgenoten haar paarse bloed en sporen ze haar op. Ze dwingen haar om de opleiding tot gifgenoot te volgen en ook een gifgenoot te worden. Tegelijkertijd is ook Asper op de vlucht van de gifgenoten, op zoek mensen die hem kunnen helpen om zijn vader, Saran, gifgenoot en heerser van Aurea, te kunnen verslaan.

De Gifgave is geschreven vanuit meerdere perspectieven. Je zult meelezen met Zaya en Asper, overduidelijk de hoofdpersonages, maar ook af en toe een paar pagina’s meekrijgen van gifgenoot Saran, waardoor je net iets meer over hem te weten komt. Dit maakt het verhaal interessant, omdat je beter begrijpt waar zijn keuzes als slechterik op gebaseerd zijn. Door het verhaal heen zijn Zaya en Asper allebei op hun eigen manier bezig met een zoektocht. Zaya heeft problemen met haar identiteit, met wie ze is en wil zijn. Zal ze de gifgenoten kunnen blijven weerstaan, of toch uiteindelijk bij ze willen gaan horen? De ontwikkeling van haar personage maakt dan ook veel wisselingen en dit zorgt er voor dat je soms als lezer wat verward bent over haar.

De Gifgave is overduidelijk een Young Adult. Dit komt niet alleen naar voren in de snelle opvolging van verschillende gebeurtenissen, maar wordt ook duidelijk in de leeftijd en ervaring van de twee personages. Ze lezen beiden heel jong en maken wat naïeve keuzes. Daarnaast zou je als lezer ook graag iets meer diepgang zien. Het verhaal begint heel abrupt en je krijgt maar weinig te lezen over de familie van Zaya of de opvoeding van Asper. Dit zijn elementen die echt wat zouden kunnen toevoegen aan het verhaal. Ook de relatie tussen de twee komt eigenlijk onverwacht tot stand. Je leest enkel dat ze een paar keer afspreken, maar daarna maken ze al levenskeuzes voor elkaar.

Toch wil je De Gifgave eigenlijk niet meer wegleggen wanneer je er aan begonnen bent. Rani de Vadder heeft een heerlijke sfeer neergezet, met mysterieuze elementen, veel duisternis, onweer en heel af en toe wat griezelige scenes. Dit maakt het verhaal goed af en in combinatie met de vlotte verhaallijn zal het een boek zijn dat je in een paar dagen uit wil lezen.

Het laatste kwart is dan ook een aaneensluiting van spannende gebeurtenissen en je durft tussendoor al niet meer te hopen dat het nog goed afloopt. Wat deze afloop is zal hier natuurlijk niet verklapt worden, maar het is zeker een passend einde en het laat genoeg openingen voor deel twee van De Gifgave. De Gifgave is een typische YA fantasy met veel verschillende elementen, spanning, verraad en actie. Rani de Vadder heeft de sfeer heel goed gepakt dat maakt dit boek zeker het lezen waard.

Recensie: De Gifgave - Rani de Vadder

De Gifgave

1  2  3  4  5

WIJ ZIJN ZOALS EEN SLANG DIE STEEDS VAN HUID VERANDERT. IN DEZE WERELD VAN GIF EN BEENDEREN IS NIETS WAT HET LIJKT. In Aurea mogen enkel gifgenoten via slangengif magie gebruiken. Beenderbezweerders hebben daar botten voor nodig, een vorm van magie die niet langer wordt getolereerd. Door het verbergen van haar ware identiteit, begaat beenderbezweerder Zaya een grote misdaad. Wanneer ze gewond raakt, verandert dan ook alles. Haar paarse bloed leidt de gifgenoten rechtstreeks naar haar toe en moet ook Zaya, zoals alle andere beenderbezweerders, de gevreesde transformatie tot gifgenoot uiteindelijk ondergaan. Ondertussen beseft Zaya niet dat zij niet de enige is met geheimen. Want ook Asper heeft een opdracht, en die kan het lot van zowel de beenderbezweerders als dat van de gifgenoten voor altijd veranderen.