Het brievenspoor - Tracy Rees RECENSIE

Recensie: Het brievenspoor - Tracy Rees

Engeland in de negentiende eeuw: op het landgoed van haar familie vindt de achtjarige Aurelia een baby in de sneeuw. Ze haalt haar ouders over de baby te adopteren en Aurelia noemt haar Amy Snow. Amy's leven is niet gemakkelijk en ze wordt voornamelijk opgevoed door bedienden. Als Aurelia op jonge leeftijd sterft, verlaat Amy het enige huis wat ze ooit heeft gekend. Dan komt Amy erachter dat Aurelia haar een bijzondere erfenis heeft nagelaten: een reeks mysterieuze brieven met aanwijzingen die Aurelia moet volgen. Waar brengen de brieven Amy naartoe en wat wil Aurelia haar vertellen?

Het brievenspoor is Tracy Rees' debuutroman. Het boek begint met een korte proloog waarin Aurelia een baby op het landgoed vindt. Al vlot daarna begint het verhaal en komt Aurelia op drieëntwintigjarige leeftijd te overlijden en ontvangt Amy haar eerste brief. Doordat het verhaal vanuit Amy's perspectief wordt verteld, wordt de hechte en bijzondere band tussen haar en Aurelia al snel duidelijk. Daarnaast leer je Aurelia ook kennen, dankzij de brieven en Amy's gedeelde herinneringen.

Na het ontcijferen van de aanwijzingen uit de brieven, maakt Amy een reis door Engeland. Hier ervaart ze onder andere hoe het voelt om deel uit te maken van een warm en liefdevol gezin. Op de ene plek wil ze liever langer blijven en van de andere plek vertrekt ze het liefst zo snel mogelijk. Tijdens het lezen krijg je verschillende vermoedens over het grote  geheim dat Aurelia Amy uiteindelijk wil vertellen. Soms gaat het verhaal daardoor ook niet helemaal snel genoeg, je krijgt niet heel veel aanwijzingen over het geen Aurelia aan Amy wil vertellen.

Het brievenspoor is een bijzonder verhaal over echte vriendschap, op eigen benen leren staan en jezelf ontdekken en ontwikkelen. Aangezien Amy en Aurelia acht jaar schelen, zou Amy dus ongeveer 15 zijn tijdens deze ontdekkingstocht. De Amy in het verhaal komt iets ouder en volwassener over. Wel maakt Amy een mooie ontwikkeling door  gedurende het verhaal en krijgt ze steeds meer zelfvertrouwen en durft ze beter haar eigen keuzes te maken. Ook Aurelia leer je kennen als een sterke, intelligente vrouw met een liefhebbend karakter. Daarnaast hebben beide vrouwen vooruitstrevende ideeën. Naast Amy en Aurelia komen er nog andere personages voorbij die je bij blijven, zoals de excentrieke mevrouw Riverthorpe.

Hoewel het verhaal soms een beetje vlotter had mogen gaan, geeft Tracy Rees mooie beschrijvingen van huizen en het leven en reizen in die tijd. Ook de sfeer heeft Tracy mooi omgeschreven en dit komt goed over tijdens het lezen. Het brievenspoor gaat over vooruitstrevende vrouwen, arm en rijk en over unieke vriendschappen.

Recensie: Het brievenspoor - Tracy Rees

Het brievenspoor

1  2  3  4  5

Op het landgoed van haar familie vindt de achtjarige Aurelia een baby in de sneeuw. Aurelia haalt haar ouders over het kind te adopteren en noemt haar Amy Snow. De twee meisjes groeien op als zusjes, maar als Aurelia op haar 23ste overlijdt wordt Amy onmiddellijk van het landgoed verbannen.

Maar helemaal breken met de familie kan ze niet: Aurelia heeft Amy een behoorlijke erfenis nagelaten, inclusief een mysterieuze reeks brieven met aanwijzingen. Als Amy de aanwijzingen opvolgt wacht haar een ontdekking die haar leven voorgoed zal veranderen…