De jongens uit Biloxi - John Grisham RECENSIE

Recensie: De jongens uit Biloxi - John Grisham

De koning van de zogenaamde ‘legal thriller’ is ongetwijfeld John Grisham. Deze Amerikaanse auteur heeft al meer dan dertig bestsellers op zijn naam waarin de rechtbank een belangrijke rol speelt. Verschillende van zijn boeken werden verfilmd en gooiden ook op het grote scherm hoge ogen, denken we maar aan The Firm of The Client.

Ook zijn jongste roman De jongens uit Biloxi heeft een hoog filmgehalte en het zou ons niet verbazen mocht dit ooit op het grote scherm terechtkomen. De plot is gebaseerd op het klassiek verhaal van goed versus kwaad. Twee jongens uit een migrantenmilieu groeien op in Biloxi in het zuiden van de staat Mississippi. Het idyllische oord Biloxi staat bekend om zijn stranden, hotels, maar ook om de zogenaamde Dixie Maffia. Hugh Malco en Keith  Rudy zijn goede vrienden en spelen de pannen van het dak bij het lokale jeugdbaseballteam. Later treden ze allebei in de voetsporen van hun vaders. Hugh, zoon van een van de maffiabazen, neemt een rol op in het grote concern van zijn vader en stort zich in de gok-, prostitutie- en drugswereld. Keith gaat rechten studeren zoals zijn vader, openbaar aanklager en gevierd maffiajager. Zo komen de twee families lijnrecht tegenover elkaar te staan. De strijd wordt zowel fysiek op straat als legaal in de rechtbank uitgevochten.

Grisham is een meester in het creëren van de juiste sfeer. Het boek ademt de zwoele sfeer van het zuiden van de VS en de filmische taal die Grisham hanteer maakt het plaatje compleet. De auteur neemt uitgebreid de tijd om zowel de sfeer, de locaties als de verschillende personages uitgebreid te schetsen. Sommige lezers vinden dit misschien een beetje saai en langdradig, maar het is vintage Grisham. Hij diept alles goed uit, zorgt ervoor dat de personages zeer geloofwaardig zijn, of ze nu door-en-door slecht zijn of het goede voor hebben, de karaktertekening staat bovenaan op zijn lijstje. Bijzonder fraai geschetst is de aparte relatie tussen de twee protagonisten: vrienden in het begin, vijanden op het einde en toch is er een zeker vorm van sympathie of medelijden te herkennen in beide personages. Bovendien verwerkt Grisham in De jongens uit Biloxi een aantal controversiële thema’s uit het Amerikaanse rechtssysteem zoals de doodstraf en de verschillende methodes die daarvoor gebruikt worden, maar evenzeer ook de politieke aanstellingen van rechters en aanklagers, de corruptie binnen het politieapparaat en het oogluikend toestaan van criminele activiteiten. Op die manier bekritiseert hij tegelijk de samenleving waarin hij is opgegroeid. Grisham is één van de weinige auteurs die nooit ontgoochelt en die de bijzondere gave heeft een verhaal te brengen zoals het echt moet: met veel sfeer, veel spanning en levensechte personages.

De jongens uit Biloxi

1  2  3  4  5

Biloxi, Mississippi staat al bijna honderd jaar bekend om zijn witte stranden, luxe resorts en rijke visgronden. Maar het kent ook een duister verleden. Een verhaal van corruptie en criminaliteit, van gokken en prostitutie, illegale stokerijen, drugs en moord. Met de macht in handen van een kleine groep misdadigers van wie gezegd werd dat ze deel uitmaakten van de Dixie Mafia.

Keith Rudy en Hugh Malco zijn jeugdvrienden in Biloxi in de jaren zestig. Ze spelen honkbal samen en zijn een tijdlang onafscheidelijk. Maar daar komt een einde aan. Keiths vader ontwikkelt zich tot een vermaarde aanklager die de strijd aangaat met de georganiseerde misdaad. Hughs vader is de ongekroonde koning van Biloxi’s onderwereld. Keith treedt in zijn vaders voetsporen en gaat rechten studeren. Hugh geeft de voorkeur aan het nachtleven en werkt in de clubs van zijn vader.

De Rudy’s en de Malco’s, twee families die op ramkoers liggen. Dat het tot een botsing komt, is onvermijdelijk…