Twin Crowns - Catherine Doyle & Katherine Webber RECENSIE

Recensie: Twin Crowns - Catherine Doyle & Katherine Webber

Catherine Doyle en Katherine Webber hebben met Twin Crowns een young adult fantasy geschreven over twee zussen die elkaar en hun werelden leren kennen, terwijl ze die ook moeten proberen te redden. Twin Crowns gaat over een tweeling, twee prinsessen. De meisjes zijn bij hun geboorte uit elkaar gehaald. Wren gaat bij haar oma wonen en Rose groeit op in het paleis terwijl ze wordt getraind als toekomstige koninging. Wren besluit om met haar zus te wisselen en zodoende de kroon op te eisen, terwijl Rose helemaal niet weet dat ze een zus heeft.

De twee auteurs hebben ieder één zus voor hun rekening genomen. De hoofdstukken wisselen elkaar af. De ene keer volg je Wren, de andere keer ben je bij Rose. Allebei maken ze een heel avontuur mee. Het doet een beetje denken aan De prinses en de bedelaar van Barbie. Wren komt in het paleis terecht en moet zich koninklijk gedragen. Netjes, beheerst en sierlijk rondlopen in prachtige jurken. Wren is een heks. Zo kan ze de puntjes op de i zetten om echt hélemaal op haar zusje te lijken. Haar persoonlijkheid is wel heel anders dan die van Rose. Wren is stoer en heeft een duidelijk doel voor ogen. De heksen moeten weer een prominente plaats krijgen in hun koninkrijk, Eana.

Rose daarentegen wordt ontvoerd door de beste vriend van Wren en naar de heksen gebracht. Romantiek is ook een groot onderdeel in dit boek. Vanaf het begin is er duidelijk spanning tussen Rose en Shen, de beste vriend van Wren. Tegelijkertijd heeft Wren leuke dialogen met Tor, de lijfwacht van prins Ansel. En wie is prins Ansel? Daar is Rose mee verloofd. Die verloving moet Wren dus ook doorzetten, die eigenlijk alleen oog heeft voor haar kroning en niet verwacht had dat er eerst nog een ander groot feest op de planning stond, namelijk haar huwelijk.

Genoeg personages dus om te leren kennen in dit gloednieuwe verhaal. De magie en personages in deze fantasiewereld zijn precies waar je op hoopt als je begint aan een nieuwe YA fantasy. De twee schrijfstijlen van de auteurs kun je herkennen, maar het is niet storend tijdens het lezen. Het voelt als één mooi verhaal aan, vooral omdat de persoonlijkheden van de zussen de overhand nemen. Twin Crowns is het eerste deel in een serie. In de zomer van 2023 komt de Engels versie uit en hopelijk is de vertaling vervolgens net zo geslaagd als dit boek.

Twin Crowns 1 - Twin Crowns

1  2  3  4  5

Wren is van jongs af aan getraind om de moord op haar ouders te wreken. Het plan is dat ze stiekem de plaats van haar tweelingzus zal innemen nadat die is ontvoerd door haar handlanger. Ze zal er alles aan doen om aan de macht te komen en zo de kleine groep heksen bij wie ze is opgegroeid te beschermen.

Rose heeft altijd geleerd dat een prinses nu eenmaal bepaalde verantwoordelijkheden heeft, en dat betekent ook dat ze moet trouwen met de kroonprins van een wreed naburig koninkrijk. Ze is bang voor het leven buiten de paleismuren, maar dat ze haar beschermde leventje al zó snel zou moeten achterlaten, had ze niet verwacht.

Twee zussen, bij de geboorte gescheiden, leren elkaar eindelijk kennen, maar de kennismaking verloopt niet helemáál naar wens… Voor wie is de kroon?