De Kring - Shelena Shorts RECENSIE

Recensie: De Kring - Shelena Shorts

Vasi Petrescu is een van de beschermers van de mensheid. Samen met zijn broeders van het Genootschap beschermt hij ons tegen geïnfecteerde Halfbloeden. Maandelijks is er een bijeenkomst, De Kring, waarbij Zieners de Halfbloeden kunnen identificeren. Alle broeders, waaronder Vasi, krijgen daar hun doelwitten en moeten deze zo snel mogelijk uitschakelen.

Je wordt vanaf moment één in het verhaal ingezogen, want Vasi wordt direct bij Henri, het hoofd van het Genootschap, geroepen en krijgt te horen dat de zieners hebben gezien dat een van de broeders hen zal gaan verraden. Hij krijgt de opdracht dit uit te zoeken. Je wordt meteen aan het denken gezet en de spanning bouwt hierdoor snel op.

De eerste bijeenkomst van De Kring vindt plaats en alle broeders krijgen hun doelwitten op een briefje. Samen met zijn zusje Rosie vormt hij een duo om de Halfbloeden uit te schakelen. Rosie krijgt de briefjes te zien en gaat op verkenning om de doelwitten op te sporen. Ze komt erachter dat één doelwit een meisje, Riley, blijkt te zijn wat volledig tegen de regels van het Genootschap ingaat. Want Halfbloeden kunnen helemaal geen vrouwen zijn, dus hoe is dit mogelijk?

Voor het eerst heeft Vasi moeite met zijn opdracht en leert Riley zelfs kennen, door een wat onhandige loop van omstandigheden. Het verhaal wordt hierdoor steeds spannender en er bloeit zelfs een kleine romance op. Je leert Vasi en Riley beter kennen en leeft met ze mee. Er komen ook steeds meer dingen aan het licht die niet helemaal kloppen, maar waar Vasi, Rosie en Riley hun vinger niet op kunnen leggen. De informatie komt beetje bij beetje naar boven, waardoor het spannend blijft en je dit boek het liefst zo snel mogelijk uit leest.

Elk (young adult) fantasy boek heeft natuurlijk een badguy nodig, Shelena Shorts heeft gekozen voor Halfbloeden en de verrader in het Genootschap. De Halfbloeden hadden iets meer uitleg en context mogen krijgen gedurende het boek. Je weet namelijk dat ze gevaarlijk zijn, maar krijgen net wat te weinig aandacht voor goede karakter ontwikkeling en begrip voor wat ze exact zijn.

Het verhaal van De Kring zit goed in elkaar, het is spannend, romantisch en leest lekker door. Je blijft absoluut doorlezen tot het eind waar je er pas achter komt hoe het allemaal in elkaar steekt. Wegleggen is eigenlijk geen optie, behalve als het om vechtscènes met de Halfbloeden gaat. Hopelijk kom Shorts snel met een vervolg van De Kring, want het echte gevaar is nog lang niet voorbij.

Recensie: De Kring - Shelena Shorts

De Kring

1  2  3  4  5

Al eeuwenlang beschermt de familie Petrescu de samenleving tegen een gevaar dat zich onopgemerkt onder de mensen bevindt: de Halfbloeden. De achttienjarige Vasi Petrescu heeft nooit problemen gehad met het uitvoeren van zijn plicht, maar wanneer hij de opdracht krijgt een meisje van zijn eigen leeftijd uit de weg te ruimen, heeft hij het daar moeilijk mee. De Kring heeft nog nooit een vrouw als doelwit gehad, maar toch is Riley op de een of andere manier op hun hitlijst terechtgekomen. Vasi wil graag begrijpen waarom, maar misschien is er wel geen tijd om dat uit te zoeken. Al snel moet hij beslissen of hij Riley ombrengt of laat leven, zelfs als dat laatste betekent dat hij tegen de wensen van zijn eigen familie ingaat...