Vlam - Jade Van Der Stockt RECENSIE

Recensie: Vlam - Jade Van Der Stockt

In de youngadultroman Vlam vertelt Jade van der Stockt over Noa. Tijdens een verjaardagsfeest is haar vriendin, de sprankelende, half-Ethiopische Leila Somers, omgekomen in een brand. Noa heeft van de ouders van Leila een doos met spullen en foto's gekregen en daarin vindt ze ook een lijst met dingen die Leila nog wilde gaan doen. Noa besluit, op aandringen van haar buurjongen Samueal, Leila's bucketlist voor haar vriendin af te maken. Ondertussen blijft Leila's doodsoorzaak aan Noa knagen. Iedereen verdenkt Leila ervan de brand zelf te hebben aangestoken, maar is dat echt wel zo?

Vlam is een heel ontroerend verhaal waarin je een poosje meeloopt met het leven van Noa. Noa is ontzettend verdrietig, maar krabbelt langzaam op en probeert haar leven weer op te pakken. Het uitvoeren van de bucketlist van Leila helpt haar daarbij. Maar ook de opbloeiende vriendschap met haar buurjongen Samuel, die onlangs naast haar is komen wonen, helpt daarbij.

Het zit Noa al sinds het begin dwars dat de politie heeft gesuggereerd dat Leila de brand zelf heeft aangestoken en zelfmoord zou hebben willen plegen. De brand is uiteindelijk afgedaan als ongeluk, maar Noa gelooft dat niet en het laat haar niet los. Ze wil de waarheid achterhalen en gaat zelf op onderzoek uit. Ze praat bijvoorbeeld met Christophe en Maxime, de tweelingbroers tijdens wiens verjaardagsfeest de brand uitbrak. Als lezer heb je al snel hetzelfde vermoeden als Noa, want verschillende hoofdstukken beginnen met een cursief gedrukte passage die duidelijk vanuit een andere, onbekende, persoon is geschreven. Je ligt hierdoor steeds een stapje voor op Noa, al komt de uiteindelijke onthulling voor jou tegelijk met die voor Noa.

Verlies, verdriet en rouw zijn belangrijke thema's in dit boek. Maar ook vriendschap speelt een belangrijke rol, evenals geheimen. Want had Leila geheimen? Wie weet hoe het met de brand zat, maar houdt dat geheim? En wat is er toch met Samuel aan de hand? Elke keer als Noa en Samuel een stapje zetten in hun vriendschap, trekt hij zich onverwacht weer terug.

Vlam is een boek dat op het eerste gezicht vlot en makkelijk leest. De achterliggende thematiek laat je echter niet zo snel los. Van der Stockt heeft veel verschillende verhaallijnen in het boek verwerkt, die gelukkig allemaal tot een goede afronding komen. Er zijn veel verschillende personages en zeker de hoofdpersonen komen goed uit de verf en hebben het (bijna) allemaal in zich om goed met ze mee te leven.

De bijzondere thematiek, de prettige schrijfstijl van Jade van der Stockt en het ontroerende verhaal maken van Vlam een absolute aanrader voor de doelgroep. Overigens is het verhaal ook zeer de moeite waard voor volwassenen.

Recensie: Vlam - Jade Van Der Stockt

Vlam

1  2  3  4  5

De sprankelende, half-Ethiopische Leila Somers komt op een verjaardagsfeest om in een brand. Als haar beste vriendin Noa een soort van bucketlist terugvindt, besluit ze de lijst voor Leila af te maken. Ondertussen blijft Leila’s doodsoorzaak aan Noa knagen. Hoewel iedereen Leila ervan verdenkt de brand zelf te hebben aangestoken, ontdekt Noa gaandeweg dat haar vriendin niet de enige was die geheimen met zich meedroeg.