Masterclass bakken - Matthew Jones RECENSIE

Recensie: Masterclass bakken - Matthew Jones

Het kookboek Masterclass bakken is geschreven door Matthew Jones. Matthew Jones is de oprichter van Bread Ahead waar een aantal uitgangspunten altijd centraal staat, namelijk traditie, kwaliteit en seizoengebondenheid. Hij hoopt jou met dit boek zo te begeleiden dat het jou tot bakken aan gaat zetten. Geduld en ervaring zijn hierbij erg belangrijk vermeldt hij ook nog in de inleiding. Masterclass bakken bestaat uit 90 heerlijke recepten voor de thuisbakker. Het kookboek is onderverdeeld in meerdere hoofdstukken zoals broden, cakes, koekjes, donuts, taarten & gebak en desserts. Naast deze hoofdstukken vind je ook een hoofdstuk met recepten speciaal voor Kerstmis en een hoofdstuk om allemaal verschillende soorten jam te maken. Aan de zijkant van elke pagina staat in welk hoofdstuk je je bevindt.

Wat grappig is, is dat bij elk recept naast een foto van het gerecht ook een getekend plaatje staat van het recept, dit is een leuke afwisseling op de pagina's. De foto's van de gerechten zijn allen ook weer anders, de ene keer is er een gebakken brood neergezet tegen een ander brood en de andere keer is het product opengesneden waardoor je de vulling van het baksel goed kan zien zitten. De meeste foto's zijn van bovenaf gemaakt. Bij sommige baksels wordt er een hele pagina gewijd aan de anatomie van de lekkernij. Matthew Jones legt uit waar het gerecht uit bestaat, het wordt doormidden gesneden en dan wordt bijvoorbeeld de Pithivier onderverdeeld in een krokante korst, gaar gebakken bodem en een kleverige chocoladekern.

Het lettertype dat gebruikt is is wat rond en de grootte hiervan is wat klein waardoor de letters soms een beetje lijken te dansen. Tijdens het bakken is het vaak wel prettig dat je vanaf een afstandje kan kijken wat de volgende stap is omdat je bijvoorbeeld aan het kneden bent. Daarnaast is het gedrukt op gekleurde bladzijden waardoor het niet altijd even goed te lezen is. In een ander, bijna nog kleiner, lettertype staat onderaan elke pagina wat de totale bereidingstijd, de voorbereidingstijd en de baktijd is. Boven het recept staat in weer een ander lettertype een verhaaltje over het recept of gerecht, dit valt helemaal weg door alle verschillende lettertypes en groottes. De pagina's lezen hierdoor ook erg onrustig. In de tekst onder de pagina wordt trouwens ook aangegeven voor hoeveel personen het baksel is, die informatie is allemaal aanwezig.

In Masterclass bakken vind je voor elk niveau een bakrecept, zo kan je zelf zuurdesem en bladerdeeg maken, maar je kunt ook gewoon lekkere eenvoudige koekjes maken. Naast deze variatie staat er ook een aantal hartige recepten in, het zijn er wel zo weinig dat je even gek opkijkt dat je ze tegenkomt. Bij heel veel recepten vraag je je wel af wat er nou precies Masterclass aan is en welke nieuwe technieken of vaardigheden je kan leren zoals je verwacht bij de titel van het boek.

Na het zien van de foto's van alle taarten en andere zoetige baksels is het even een moeilijke keuze wat je dan zelf wil gaan maken. Uit het hoofdstuk cakes is het de Casata siciliana geworden, zo'n soort taart had ik nog niet eerder gemaakt of gezien. Maar wat gaat er onwijs veel suiker in de taart en dat is dan nog naast het gekonfijte fruit, de chocoladedruppels, alle poedersuiker en de rand van marsepein. Alles, inclusief het konfijten van het fruit, moet je meer dan een kilo suiker gebruiken voor deze taart. Het is eigenlijk eerder een taart dan een cake, ook al komt het uit het hoofdstuk cakes. Het marsepein dat rondom de cake moet blijft niet goed plakken. Je verwacht van een Masterclass boek wel dat je dan wordt uitgelegd hoe je dit het beste kunt doen want meerderen zullen dit probleem kunnen hebben. Door het gekonfijte fruit krijg je van de taart een beetje een kerstgevoel, de smaak is oké maar niet dat je deze taart elke week zou willen eten.

De clafoutis is één van mijn lievelingstaarten die je ook als dessert kan eten, ik was benieuwd hoe deze Masterclass taart dan anders zou zijn dan ik gewend was. Er ging vooral meer vocht en, naast de zoete kersen, ook weer aardig wat suiker in het gerecht. Dit deed de smaak niet heel erg goed. Het leek een soort puddingachtige taart, het miste een knapperige rand en de smaak was vrij vlak. Daarnaast leek elke hap dezelfde smaak te hebben, ik blijf daarom toch bij mijn eerdere recept van deze taart.

Het kookboek Masterclass bakken van Matthew Jones krijgt 3 hartjes. Het is qua recepten een oké kookboek, maar de titel is erg misleidend. Je verwacht meer te leren of meer ingewikkelde recepten in het boek te vinden omdat het een Masterclass kookboek is. Het is eigenlijk een vrij standaard kookboek en je mist de verdieping. Door het lettertype en de kleurenpagina's werkt het boek niet echt lekker als je aan het bakken bent. Een leuk kookboek als je zin hebt om te bakken maar het heeft geen wauw factor.

Masterclass bakken

1  2  3  4  5

Met dit bijzondere bakboek wordt elke bakliefhebber een ervaren thuisbakker. Met meer dan 90 onfeilbare, klassieke bakrecepten ontdek je hoe leuk het is om in je eigen keuken te bakken als een professional. Van eenvoudige klassiekers, zoals Victoria sponge cake, rustiek brood en chocolate chip cookies, tot de meer uitdagende millefeuille, babka en hartige croissants, inclusief recepten voor diverse soorten jam en marmelade om je brood, taarten, cakes, koekjes en desserts mee af te maken. De mooie vormgeving biedt veel ruimte voor uitleg en bereidingstijden, en natuurlijk voor illustraties en fotografie.