Gletsjer - Suzanne Vermeer RECENSIE

Recensie: Gletsjer - Suzanne Vermeer

Maaike en Judith gaan met zijn tweeën op vakantie om hun overleden vader te eren. Op vakantie komt Maaike erachter dat Judith zich in een moeilijk parket bevindt. Dan verdwijnt Judith en wordt ze dood teruggevonden dankzij een anonieme tip. Maaike geloofd de politie niet dat het om een noodlottig ongeval gaat en gaat zelf op onderzoek uit. In haar zoektocht komt ze vrienden en vijanden tegen en zet haar eigen leven op het spel op zoek naar de waarheid.

Gletsjer is de nieuwe heerlijke winter thriller van Suzanne Vermeer. Het thema van het verhaal, de korte hoofdstukken en fijne schrijfstijl zorgen ervoor dat je door dit boek heen vliegt. Vermeer heeft een actueel thema een plaats gegeven in het boek, namelijk het milieu. Daarnaast weet ze de omgeving perfect te schetsen. Je hebt zo het idee dat je naast Judith en Maaike op de skipiste staat.

Wel blijft het verhaal wat oppervlakkig. Je wordt er niet volledig ingezogen en de personages blijven ook wat oppervlakkig. De hoofdstukken van Maaike wisselen zich af met verschillende onbekende mensen, achteraf kom je te weten wie deze mensen zijn. Deze hoofdstukken doen de lezer vermoeden dat er meer zit achter het verhaal dan dat Maaike in eerste instantie denkt. Sommige hoofdstukken richting het einde van het verhaal worden wat afgeraffeld. Dit is jammer want dat doet het algehele verhaal geen eer aan.

Gletsjer is niet vanaf het eerste moment super spannend. Eerst wordt de tijd genomen om het verhaal rustig op te bouwen en de personages te introduceren. De spanning bouwt zich langzaam op richting het einde van het verhaal. Als je de flaptekst hebt gelezen weet je al dat Judith overlijdt in het verhaal. De vraag is dus niet wanneer maar hoe ze komt te overlijden. Hierdoor ben je als lezer niet verrast als dit dan daadwerkelijk gebeurt. Het verhaal wordt pas echt spannender als Maaike op onderzoek uitgaat naar de dood van haar zus. Dit alles maakt dat het boek misschien niet per se een thriller is als wel een spannende roman. Het verhaal is wel origineel en zorgt ervoor dat je betrokken blijft en het boek niet zomaar weglegt.

Al met al is Gletsjer van Suzanne Vermeer niet super spannend. Wel weet ze een mooie setting neer te zetten met een origineel verhaal wat je moeilijk weglegt. Om deze redenen krijgt het verhaal dan ook 4 hartjes.

Recensie: Gletsjer - Suzanne Vermeer

Gletsjer

1  2  3  4  5

Maaike en haar zus Judith zijn samen op skivakantie in Duitsland. Vroeger gingen ze jaarlijks naar het gebied Garmisch-Partenkirchen, maar door Judiths politieke carrière zijn zulke tripjes onmogelijk geworden. Wat begint als een weekje optimale zussentijd, verandert in een regelrechte ramp wanneer Judith verongelukt. Maar was het daadwerkelijk een noodlottig ongeluk? Maaike gelooft er niks van en gaat op onderzoek uit.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk