Vleugels van vuur 3: Het verborgen rijk - Tui T. Sutherland RECENSIE

Recensie: Vleugels van vuur 3: Het verborgen rijk - Tui T. Sutherland

Weer is er een nieuw boek uit de reeks Vleugels van vuur! Dit derde deel heet Vleugels van vuur: Het verborgen rijk. Dit leesboek is ook weer geschreven door Tui T. Sutherland en de illustraties zijn weer gemaakt door Joy Ang, Mike Schley. Phil Falco en Marc Volman. Zij hebben de omslag, landkaart en gids geïllustreerd.

In het derde boek is het de beurt aan Glorie om haar optreden te maken. We bevinden ons dit keer in het regenwoud bij het regenwoudrijk waar de RegenVleugels ook verblijven. Er is niet veel bekend over de RegenVleugels, wat er bekend is over hen is dat zij van kleur kunnen veranderen, erg lui zijn en alleen maar fruit aan het eten zijn. Wat zij precies doen blijft een beetje de vraag. De drakenjongen hebben ook nog niet vaak van deze groep gehoord want zij houden zich erg schuil in het oerwoud en hebben zich tot nu toe nog niet laten zien in de oorlog. In dit oerwoud zijn er geheime poorten met een bijzondere kracht maar er gebeuren ook hele vreemde dingen zoals mysterieuze verdwijningen. Niemand doet hier iets aan, maar Glorie staat op om te onderzoeken of alle voordelen echt waar zijn. Je wordt meegenomen in haar gedachtegang over hoe bepaalde dingen of keuzes in elkaar zitten. Je verbaast je hoeveel lef de draken hebben om in contact te komen met anderen en deel te nemen aan verschillende strijden, je ziet hierin hun doorzettingsvermogen steeds weer terug. Het verhaal geeft de kinderen ook wel mee dat je soms gewoon iets moet uitproberen en dan vanzelf merkt of iets wel of niet werkt. Het is niet erg als het niet direct lukt, je kan het vaak altijd nog een keer proberen.

Je zit weer snel in het verhaal want de schrijfstijl is ook in dit boek weer lekker vlot. Alles wordt gedetailleerd verteld en omschreven. Je kan je zo inbeelden wat de drakenjongen zien en hoe de omgeving eruit ziet. Dit is wel prettig want er staan in dit boek ook weer geen afbeeldingen door het verhaal heen. Soms is het verhaal wel even wat langdradig en lijkt er gezocht te worden naar vulling van het verhaal. Als er dan weer een spannend stuk komt, merk je dat je veel sneller gaat lezen. Er wordt in Vleugels van Vuur: Het verborgen rijk, net als in de andere delen gewerkt met schuingedrukte woorden. Het is niet altijd even duidelijk of je de woorden dan harder moet lezen/uitspreken of dat het gedachten zijn. Het is een persoonlijke voorkeur, maar op sommige pagina's staat het net wat teveel waardoor je je er een beetje aan gaat irriteren.

Ook dit boek is weer een geslaagd boek, het zit weer vol actie en avontuur. Er wordt ook al een mooie voorzet gedaan naar een volgend boek, en er is dan ook heel erg goed nieuws want in het voorjaar van 2023 verschijnt het 4e boek, Vleugels van vuur: Het duistere geheim. Ik ben nu al benieuwd wat we dan weer allemaal gaan ontdekken in dit nieuwe boek.

Vleugels van vuur - Het verborgen rijk

1  2  3  4  5

De mysterieuze RegenVleugels hebben zich in hun oerwoud altijd afzijdig gehouden van de oorlog. De andere stammen noemen hen lui. Glorie weet dat dit niet waar kan zijn: zij is dapper en dodelijk. Maar als de drakenjongen gedwongen worden het oerwoud in te vluchten, vinden ze daar draken die zichzelf nauwelijks draken mogen noemen. Ze luieren in de bomen en zelfs als er draken beginnen te verdwijnen doen ze niets. Glorie zet alles op alles om de vermiste draken te vinden en de RegenVleugels wakker te schudden, zelfs als dat betekent dat de oorlog dichterbij komt dan ooit.