De overval - Jeroen van Berckum RECENSIE

Recensie: De overval - Jeroen van Berckum

Wat als je als enige in jouw klas van geschiedenis houdt en tot je grootste schrik voor een werkstuk wordt ingedeeld met het irritantste meisje uit de klas? Jonas overkomt het. Tot overmaat van ramp wil ze per se bij hem thuis afspreken. In de achtertuin van Jonas heeft zijn opa een geheime bunker waarin hij werkt aan zijn uitvindingen, met als grootste project: een tijdcapsule. Precies als Maartje er is, wil zijn opa de machine testen en dan gaat het fout: hij gaat niet naar het verleden maar naar de toekomst. Er blijkt een bankoverval plaats te vinden en Jonas krijgt de opdracht om dit te voorkomen, maar hoe zou hij dat moeten doen?

Jeroen van Berckum schrijft leuke, spannende boeken voor de jonge lezer. De overval is het eerste deel van zijn nieuwe serie De speurders van morgen dat is gericht op lezers van negen jaar en ouder. De schrijfstijl van Jeroen van Berckum is toegankelijk. Hij gebruikt korte zinnen en geen moeilijke woorden. Daarnaast wordt de tekst aangevuld met prachtige illustraties van Marianne van der Walle. Deze illustraties wisselen de tekst precies goed af, zodat het verhaal niet te druk wordt, maar ook geen lange lap tekst is. Bovendien is De overval is een interactief leesboek door de manier waarop Jeroen van Berckum met regelmaat de lezer aanspreekt in het verhaal, zonder de snelheid uit het verhaal te halen of het verhaal te veel te onderbreken.

De boeken van Jeroen van Berckum, en zo ook De overval, worden gekenmerkt door spanning gecombineerd met humor. Jeroen van Berckum maakt leuke woordgrapjes, gebruikt leuke bijnamen zoals 'de mol' en Jonas heeft een gezonde dosis zelfspot. Hierdoor lach je als lezer mee met de avonturen van Jonas en bouw je een band met hem op. Daardoor heb je ook wel een beetje medelijden met dit buitenbeentje. Soms zijn de grapjes of opmerkingen van Jeroen van Berckum wel een beetje grof, zoals het moment waarop Maartje tegen Jonas zegt dat hij de luier van zijn opa maar moet gaan verschonen.

Hoewel De overval maar een kort verhaal is, iets meer dan honderd bladzijden, weet Jeroen van Berckum wel heel treffend de ontwikkeling van zowel Maartje als Jonas te beschrijven. Naast dat dit erg knap is, is het ook heel leuk om te lezen hoe Maartje van een 'bitch' in een veel toegankelijker personage verandert. Het is Jeroen van Berckum dan ook gelukt om meerdere thema's en lagen in het verhaal aan te brengen, zonder dat het verhaal te gewichtig wordt.

Soms zorgt dit er wel voor dat zich in De overval wat vreemde of ongeloofwaardige momenten voordoen. Zo kan Maartje zo de bunker van de opa van Jonas binnenlopen, terwijl Jonas daarvoor nog door drie beveiligingssystemen moest. Tegelijkertijd zorgt de verhaallijn er ook voor dat de fantasie van de jonge lezer wordt geprikkeld: wat als je door de tijd kon reizen, wat zou jij doen? Of wat als je wist wat er morgen zal gaan gebeuren, zou jij iets veranderen?

De overval is leuk om te lezen voor zowel jongens als meisjes. Door de verwijzingen naar TikTok en Instagram sluit het verhaal aan bij de beleving van de jonge lezer. De adviesleeftijd is negen jaar en ouder. Door de eenvoudige schrijfstijl lijkt deze adviesleeftijd passend, maar door de leeftijd van de hoofdpersonen (12 jaar) lijkt het verhaal ook aantrekkelijk voor de iets oudere lezer.

Kortom, wie een spannend verhaal zoekt voor de jonge tiener heeft met De overval precies in handen wat hij of zij zoekt. Dit verhaal heeft humor, spanning, avonturen en sluit aan bij de beleving van de jonge lezer. Daarnaast heeft het verhaal meerdere lagen en maken de personages ook in korte tijd een grote ontwikkeling mee. Jeroen van Berckum weet de aandacht van de lezer vanaf de eerste bladzijde vast te houden. Het open einde van De overval houdt dan ook een belofte in voor de toekomst!

De speurders van morgen 1 - De overval

1  2  3  4  5

Wat zou jij doen als je wist dat er morgen een bankoverval zou plaatsvinden? Zou je dan je eigen leven op het spel zetten om dat van een ander te redden? Jonas moet zich die vraag snel gaan stellen, want zijn opa heeft een tijdcapsule gebouwd en leeft nu één dag verder in de toekomst. De berichtjes die Jonas van hem ontvangt, zijn niet mals... Het razend spannende eerste deel van De speurders van morgen. Voor dappere lezers vanaf 9 jaar.