Emmy's tango deel 4 - Heleen van den Hoven RECENSIE

Recensie: Emmy's tango deel 4 - Heleen van den Hoven

Zoek... en je zult gevonden worden. Een zin met een dubbele betekenis, zeker in deze thriller van auteur Heleen van den Hoven. Grace is ontvoerd en haar dochter Florence en vriendin Emmy zijn naar haar op zoek. Waar is ze gebleven en wie heeft haar ontvoerd en vooral waarom? Het is een mysterie.

Waar de eerste drie delen niet heel spannend waren, komt gelukkig in dit vierde deel de spanning wel. De auteur voert het tempo op, brengt actiescènes door achtervolgingen, gevaarlijke mannen en is er echt voelbare dreiging aanwezig. Het is jammer dat de spanning pas in dit vierde deel komt, want Emmy's Tango was echt meeslepend geweest als de spanning eerder was geïntroduceerd en beter opgebouwd was door de verschillende delen heen.

Emmy's Tango is eerder verschenen onder de titel Tango's Algoritme en zeker het laatste woord speelt ook een zeer belangrijke rol in het verhaal, waardoor deze titel eigenlijk nog beter past dan Emmy's Tango. Tango's Algoritme is één boek en voor Emmy's Tango is deze thriller opgesplitst in 4 delen van kleinere omvang, waardoor het sneller leest. Toch is de inhoud precies hetzelfde en moet je alle vier de delen lezen om het complete verhaal mee te krijgen. De vier delen zijn niet echt opzichzelfstaande verhalen, de opsplitsing voelt wat gekunsteld en past eigenlijk niet.

Het vierde deel is een duidelijk slot van deze tetralogie. Het is geen einde waarbij iedereen nog lang en gelukkig blijft leven, maar alle vragen worden beantwoord en de mysteries zijn opgelost. Het verhaal wordt duidelijk afgerond en je leest over alle personages hoe het hen na de gebeurtenissen vergaat.

De thriller Emmy's Tango bevat boeiende thema's, zoals privacy & veiligheid, die zijn verweven in het verhaal. Daarnaast ook de tango, de passievolle dans, die een rol speelt in het verhaal en de opbouw van het boek. Zo heeft Heleen van den Hoven originele onderwerpen in deze thriller gestopt. De spanning openbaart zich helaas pas op het eind, waardoor de eerste delen wat minder spannend zijn. Ik waardeer deze thriller met 3 hartjes.

Emmy's Tango #4

1  2  3  4  5

Tot groot plezier van haar huisgenoten Grace en Florence behandelt wiskundelerares Emmy het zoeken naar een nieuwe danspartner als een wiskundig probleem. Ze besluiten Emmy, die dating-apps verschrikkelijk vindt, een handje te helpen. Ondertussen verbergen de vrouwen alle drie hun eigen geheim. Tot de aankoop van een paar dansschoenen de verkeerde mensen naar hun huis in Nieuwegein leidt…