Wie is die vrouw? - Elke Geurts RECENSIE

Recensie: Wie is die vrouw? - Elke Geurts

Voor de uitgave van Wie is die vrouw? schreef Elke Geurts in 2017 de autobiografische roman Ik nog wel van jou. Hierin beschreef ze hoe haar huwelijk uit elkaar spatte en dat ze dit maar moeilijk kon loslaten. Wie is die vrouw? is een vervolg op het eerdere verhaal. Ze is gescheiden, woont inmiddels met haar twee dochters in Amsterdam, vertelt over het co-ouderschap en heeft contact met een nieuwe man. Langzaam maar zeker probeert ze haar leven weer op te bouwen en haar oude leven achter zich te laten.

Wanneer je de titel ziet ga je er waarschijnlijk vanuit dat het verhaal gaat over een vrouw. De vrouw waarmee haar man vreemdgaat. Dit is echter totaal niet het geval, Joke komt amper aan bod. Je leert vrij weinig over haar en het hele verhaal dat aan dit boek vooraf ging.

Zelf had ik Ik nog wel van jou niet gelezen en ik denk dat dit een gemis is. Een aantal passages roepen namelijk vraagtekens op rondom de voorgeschiedenis. Uiteraard kun je deze vragen met een beetje fantasie wel zelf beantwoorden. Verder maakt het tweede deel je gewoon heel nieuwsgierig naar het eerste deel.

De titel slaat in tegenstelling tot de eerste gedachte op de schrijfster zelf. Wie is de persoon die ze is geworden? Op een kritische manier beschrijft Geurts het antwoord op deze vraag. Haar nieuwe vriend, M., is een erg dwingend persoon en over het algemeen snap je niet dat iemand met hem samen zou willen zijn. Ook hierin is Geurts kritisch naar zichzelf en beschrijft ze hoe je, om de goede vrede maar te bewaren, soms een deel van jezelf onderdrukt.

Het boek is verpakt in een soort dagboek. Geurts beschrijft wat ze meemaakt en wat ze denkt over de verschillende gebeurtenissen. Het ene hoofdstuk doet ze dit vanuit het ik-perspectief, het andere hoofdstuk vertelt ze vanuit de alwetende verteller. Schrijven doet Geurts eerlijk en met een dosis zelfspot. Ze brengt zo nu en dan humor in het verhaal, wat goed werkt. Toch trekt het verhaal lang. Alles wordt erg uitvoerig beschreven, wat het met momenten langdradig maakt en interessant maakt om verder te lezen.

Ondanks de humor die Geurts in het boek verwerkt en de manier waarop ze een pijnlijk onderwerp bespreekbaar maakt, heeft dit boek mij niet gegrepen. Je leest er snel doorheen, maar in je achterhoofd blijven de vragen naar de voorgeschiedenis opkomen. Ik nog wel van jou zal het interessante, aangrijpende deel van dit verhaal vertellen. Wie is die vrouw? is een minder sterk vervolg.

Wie is die vrouw?

1  2  3  4  5

Vervolg op Ik nog wel van jou: Elke Geurts schrijft eerlijk en geestig over een groot verraad

Het stof van de scheiding is neergedaald en E.G. woont in haar eigen huis met haar twee dochters. Ze is bezig een nieuw thuis te creëren, en daarnaast een leven voor zichzelf op te bouwen met een nieuwe geliefde, wanneer ze ontdekt dat haar ex acht jaar lang een dubbelleven heeft geleid met een andere vrouw.

Aanvankelijk wil E.G. hier niets mee doen, ze kán er ook niets mee. Deze wending van het verhaal is voor haar te groot, te lelijk en te onbevattelijk. Maar hoe ze ook probeert het verraad te vergeten, op de meest onverwachte momenten duikt het weer op. Dus besluit ze er tóch over te schrijven, om dat wat onder de oppervlakte borrelt en waar we in het dagelijkse leven maar liever niet te veel op letten, bloot te leggen.

Terwijl in de buitenwereld een pandemie uitbreekt en de hele wereld op afstand van elkaar moet zien te blijven, leert zij juist steeds meer op mensen te vertrouwen en dichter bij hen te komen dan ze ooit deed.