Wereld Zonder Water - Inge Sleegers RECENSIE

Recensie: Wereld Zonder Water

De achttienjarige Nimue woont in Atlantis, een van de laatste menselijke nederzettingen met drinkbaar water. Er zijn strikte regels in het leven geroepen na de Grote Wateroorlog. Een van die regels is dat meisjes op hun achttiende verjaardag een test moeten maken. Dit examen test het intellect van de meisjes. Meisjes die niet 'slim genoeg' worden geacht krijgen geen plaats in de samenleving. Wat er met hun gebeurd? Dat weet niemand, maar ze keren in ieder geval niet terug naar huis.

Inge Sleegers debuteerde in 2019 met De kilte van een zomernacht. Wereld Zonder Water is haar eerste boek bij Hamley Books. De samenvatting op de achterkant van het boek eindigt met de spannende vraag of Nimue haar examen wel gaat halen, maar aangezien het antwoord in het eerste hoofdstuk te vinden is, is dat niet echt een spoiler. Nimue gaat samen met een groep meisjes naar een nieuwe plek waar ze aan het werk worden gezet. Als dienstmeisjes, schoonmaaksters, achter de bar of om te serveren. En dan heb je nog geluk: als je in de smaak valt heb je een zwaarder lot voor de boeg. Nimue is een leuk en herkenbaar karakter. Naast haar leer je nog een paar meisjes heel goed kennen. Een groei maken ze niet echt door, maar misschien is daar ruimte voor in het tweede deel. Het lijkt er ook op alsof de tijdlijn niet heel lang is, al maken de meisjes genoeg mee.

Wereld Zonder Water is een leuk en geschikt Young Adult verhaal. Fans van Divergent en The Hunger Games zullen veel populaire elementen tegenkomen en dat maakt het boek niet minder leuk. Wat jammer is aan dit boek is dat de reden van de titel, Wereld Zonder Water, verder niet terugkeert in dit verhaal. De verwijzingen naar de daadwerkelijke schaarste kun je bij wijze van spreken op één hand tellen. Het dankwoord - met verwijzingen naar de coronacrisis en de uitleg dat we in een klimaatramp vechten om flessen water in plaats van toiletpapier - zorgt voor een interessant verhaal dat menig lezer zeker zou oppakken, maar het is niet wat Wereld Zonder Water ons geeft. Desalniettemin is het goed geschreven. Inge weet je aandacht erbij te houden, al is het soms wat van de hak op de tak geschreven met weinig aandacht voor details.

Dat gezegd, Wereld Zonder Water, is een boek over een burgeroorlog. Op een gegeven moment zitten we ondergronds en is het de ondergrondse samenleving (hallo District 13 van The Hunger Games) tegen de mensen die bovengronds leven. Er komen ook zware thema's in langs. De 18-jarige Nimue komt in een soort bordeel terecht waar jonge meisjes worden verkocht om de avond bij een of andere man in een hoge positie door te brengen. De meisjes in dit boek hebben het zwaar en zijn regelmatig gewond. Scénes worden niet al te expliciet geschreven, wat het boek wel geschikt maakt voor de doelgroep.

In 2023 komt auteur Inge Sleegers met een vervolg. Hopelijk gaan we daar dieper in op de wereld zonder water, maar na dit geslaagde eerste deel is het zeker een boek dat het waard is om op te pakken.

Recensie: Wereld Zonder Water

Wereld Zonder Water

1  2  3  4  5

In de wereld van de achttienjarige Nimue is water een schaars goed. Haar thuisstad Atlantis is een van de laatste menselijke nederzettingen met drinkbaar water. Na de Grote Wateroorlog voerde het nieuwe regime strikte regels in. Een van die regels is het verplichte examen voor meisjes, dat hun toekomstige plaats in de samenleving bepaalt. Wat er met de meisjes gebeurt die niet slagen, is een publiek geheim. Het enige wat Nimue weet, is dat ze nooit terugkeren bij hun families. Zal zij slagen voor het examen? Kan zij overleven in deze nieuwe realiteit?