Stemmen uit het paradijs - Laura Weeda RECENSIE

Recensie: Stemmen uit het paradijs - Laura Weeda

Stemmen uit het paradijs van Laura Weeda is min of meer haar eerste grote roman. Eerder schreef Laura Weeda verhalen en essays voor diverse magazines. Bovendien is zij hoofdredacteur van 360 Magazine. In Stemmen uit het paradijs deelt Laura Weeda haar kennis van Bali, Indonesië met ons. Zijzelf heeft drie jaar daar gewoond.

De Nederlandse Caroline, een ex-model, woont al dertig jaar op Bali en voorziet in haar levensonderhoud door huisjes te verhuren. Gerson, ook een Nederlander die lang op de Molukken gewoond heeft, helpt haar hier bij. Wanneer Gerson korte tijd in Nederland is, zoekt hij zijn jeugdvriend Mingus op. Mingus heeft Indonesische roots en hij heeft een zoon Shariff, die getrouwd is met Fay en ze hebben drie kinderen. In Nederland voelen ze zich klem zitten. Het leven is sleur geworden en na overweging besluiten Shariff en Fay te verhuizen naar Bali en met Gerson mee te gaan. Ze genieten van het feit dat het leven nu flexibel is en naar alle kanten uit kan breiden. Maar met een gestroomlijnde Nederlandse instelling terecht komen in een werkelijk multiculturele samenleving, waar alles al los zand aan elkaar lijkt te hangen en de inheemse bevolking ook nog eens een heel ander spiritueel leven heeft, is absoluut niet makkelijk. Voor Fay en Shariff is het een innerlijke strijd om zich aan te passen en hun draai te vinden.

Stemmen uit het Paradijs is een verhaal van verwondering, waarin Laura Weeda op een vlotte, licht ironische wijze een hele diverse verzameling personages letterlijk een stem geeft. Het boek is geschreven in korte hoofdstukjes, die ieder bij toerbeurt een ander personage centraal zetten. Zelfs het perspectief van een klein poesje wordt beschreven. Alle personages zijn echter verbonden met de vier hoofdfiguren: Shariff, Fay, Caroline en Gerson.

De karakterontwikkeling van de personages is waar het eigenlijk om draait in Stemmen uit het paradijs. Zelfs de zijdelings betrokken personen werken hier aan mee. Shariff en Fay stappen onbevangen in hun avontuur, maar het is moeilijk om met een toch westerse instelling je draai te vinden in een complexe oosterse cultuur, waar zoveel andere dingen spelen. De behoefte aan privacy van Fay en haar drang om haar individualiteit bevestigd te zien, zorgen ervoor dat zij toch min of meer stukloopt op de wel heel open samenleving op Bali. Als dan ook nog de geheel andere normen en waarden erbij komen en spirituele dingen zoals geloof in magie en geesten, wordt het nog moeilijker. Eigenlijk probeert iedereen het hoofd boven water te houden en is het niet zo paradijselijk in het paradijs. Ondanks hun liefde voor elkaar en de oorspronkelijke wens om een flexibeler leven te kunnen leiden, gaan Shariff en Fay ieder een andere kant op en de vraag is of de geschiedenis van Gerson en zijn eerste vrouw Sara zich zal herhalen.

De sfeerbeschrijving en de beschrijving van de natuur die Laura Weeda geeft zijn prachtig. Je krijgt er zelf spontaan vakantiegevoelens van. In combinatie met de beschrijving van het dagelijkse leven en de complexiteit van de verhoudingen tussen de personages met hun verschillende culturele achtergronden wekt het echter allemaal ook verwondering op over hoe alles eigenlijk met elkaar verbonden is. Het feit dat er zoveel personages hun stem laten horen in het verhaal kan verwarrend werken en hun instellingen zouden negatief kunnen uitpakken, maar als lezer merk je dat het eerder een verrijking is waardoor je de situatie van zowel Shariff als van Fay beter kunt duiden.

Laura Weeda heeft het de lezer iets makkelijker gemaakt door voorin het boek een lijst met personages te vermelden en achterin het boek een woordenlijst. Mijn advies echter, ga gewoon beginnen met lezen en al gauw pak je het vanzelf op wie de persoon is die zijn stem laat horen in het betreffende hoofdstuk.

Stemmen uit het paradijs van Laura Weeda is een prachtig boeiend verhaal over complexe verhoudingen, goede voornemens en realiteit. Zondermeer 5 hartjes voor dit indringende verhaal.

Verwondering

Laura Weeda

1 augustus 2022

ISBN 9789021460727
    Uitgever Querido
    392 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Fay en Shariff willen met hun kinderen in het buitenland wonen, het liefst op een plek waar alles anders is. Vanwege Shariffs Indonesische achtergrond en goede voorzieningen voor de kinderen, kiezen ze voor Bali. Al snel ontdekken ze dat ze daar niet met één, maar met vele andere culturen te maken hebben. Europeanen, Australiërs, Russen, Chinezen, Javanen en de oorspronkelijke Balinezen vermengen zich op het kleine eiland, ieder met zijn eigen dromen en verwachtingen, voor even of voor altijd. Dat zorgt voor onbegrip, misverstanden en nauwelijks verenigbare wereldbeelden, die de hoofdpersonen aanvankelijk vol verwondering aanschouwen – tot ze er langzaam in verstrikt raken.