Drakenbloed - Ina de Man RECENSIE

Recensie: Drakenbloed - Ina de Man

Kaat en Eva, twee nichtjes, brengen de feestdagen door in Windsor. Daar logeren ze dicht bij het wereldberoemde kasteel. Ze bezoeken er allerlei bezienswaardigheden. Kaat heeft een onvoorstelbare kennis van geschiedenis (haar ouders zijn trouwens allebei archeoloog). Maar dan wordt er een diefstal gepleegd en gaan de twee nichtjes op onderzoek uit. Al snel komen ze in de problemen en komen ze allerlei geheimen te weten. Zullen de meiden erin slagen de dief te ontmaskeren?

Drakenbloed is het derde deel in de avontuurlijke serie waarin Kaat en Eva de hoofdrol spelen. Eerder verschenen Ravenburcht en Wolvengracht. Ina de Man, de auteur van deze serie, bouwt in Drakenbloed het verhaal langzaam op. We krijgen hoofdstukken met terugblikken naar het verleden, een reis door de tijd in Engeland. De Man wisselt deze hoofdstukken af door het hedendaags verhaal aan te bieden over Kaat en Eva waarin best heel wat spanning voorkomt. De geschiedkundige hoofdstukken terug in de tijd zijn wel wat zakelijker dan de hedendaagse hoofdstukken. Je wordt als het ware getransporteerd naar de middeleeuwen. De data en gebeurtenissen worden op je af gekatapulteerd. Een hele resem opsommingen die voor sommige jeugdige lezers wel wat moeilijk kan zijn. Na een tijdje gaan de hoofdstukken in Drakenbloed vooral over de gebeurtenissen die Kaat en Eva beleven. Deze hoofdstukken bevatten heel wat spanning en mysterie en zullen beslist vlot gelezen worden door kinderen. De twee nichtjes, die in de vorige twee delen al heel wat avonturen beleefd hebben, gaan niet echt op zoek naar gekke avonturen, maar het lijkt wel alsof het avontuur hen vindt. Ze zijn best pienter en proberen de ontbrekende puzzelstukken, in hun zoektocht naar de dief, te vinden. Ze krijgen hierbij de hulp van Aidan en gaan hierbij zeer minutieus te werk. Toch komen ze weer in de problemen... In deze hoofdstukken zijn er ook terugblikken naar de geschiedenis van Engeland, maar deze feiten zijn veel korter gehouden dan de eerste hoofdstukken, wat ervoor zorgt dat je dit beter kan volgen.

De liefde van Ina de Man voor geschiedenis, komt in dit derde deel zeer mooi naar boven. Je waant jezelf regelmatig terug in de tijd en beleeft de avonturen alsof je er zelf bij bent. Door het feit dat de ouders van Kaat veel moeten werken, zijn ze grotendeels alleen tijdens deze zoektocht naar de dief en worden ze echte avonturiers. De twee nichtjes zijn elk heel verschillend, maar ze vullen elkaar mooi aan, waardoor ze een hecht team vormen. Knap hoe deze vriendschap in Drakenbloed naar voren wordt geschoven.

Kinderen die van geschiedenis en het Britse koningshuis houden, zitten met dit verhaal zeker goed. Eton College en de Tudor Rose, de Orde van de Kousenband, het Windsor Castle, de St.George Kapel komen voorbij in dit spannend jeugdboek...

Drakenbloed is ideaal om te lezen tijdens de winterperiode, daar het verhaal zich in de kerstvakantie afspeelt, geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar.

Recensie: Drakenbloed - Ina de Man

Drakenbloed

1  2  3  4  5

De nichtjes Kaat en Eva brengen de kerstdagen door in Windsor en logeren vlak bij het beroemde kasteel. Als er een diefstal wordt gepleegd zijn de meisjes er als de kippen bij om op onderzoek te trekken. Maar daar denkt de dief anders over. Ze krijgen de hulp van Aiden maar ook hij kan niet voorkomen dat ze weer in de problemen komen. Want zo'n eeuwenoud kasteel kent veel geheimen. En een daarvan zou de koningin wel eens de troon kunnen kosten. Maar Kaat en Eva weten ook dat te voorkomen.