Friends, lovers en het grote, verschrikkelijke ding - Matthew Perry RECENSIE

Recensie: Friends, lovers en het grote, verschrikkelijke ding - Matthew Perry

Chandler Bing; wie kent het fenomeen niet? Het is natuurlijk dé rol waarmee Matthew Perry bekend raakte door de televisieserie Friends. Tien jaar lang kon de wereld genieten van de grollen en grappen van het personage waarmee hij uitgroeide tot een ster van wereldformaat. Rijkdom en roem: hij kreeg alles wat zijn hartje begeerde. Maar achter alles schuilt een verhaal. Zo ook over deze grappenmaker. Acteren is namelijk niet het enige dat hem bezighield. Friends, lovers en het grote verschrikkelijke ding werpt een intieme blik zijn persoonlijke én zakelijke leven en vertelt je de dingen waar hij zich echt mee bezig hield.

De auteur start zijn relaas met het prille begin van zijn leven. Hij groeit op bij zijn prachtige ouders en blikt daar met genoegen op terug. Als zijn ouders een paar jaar later uit elkaar gaan, neemt het sprookje echte een andere wending. Matthew ziet zijn vader nog maar nauwelijks als hij achterblijft bij zijn moeder en het kost hem moeite om zich aan te passen aan de veranderingen die zich met zijn leven mengen. Toch heeft hij een relatief fijne jeugd en genoeg mensen die om hem geven. In zijn adolescentiejaren komt hij voor het eerst in aanraking met alcohol. En precies die mijlpaal in zijn leven is wat hem alle jaren erna nog blijft achtervolgen.

Matthew Perry hanteert een soepele schrijfwijze. Dit pluspunt brengt rust in de chaos die de niet-chronologische volgorde van zijn leven met zich meebrengt. Friends, lovers en het grote verschrikkelijke ding keert met regelmaat terug naar belangrijke gebeurtenissen in het leven van de acteur, maar deze flashbacks zijn willekeurig opgetekend.  Het contrast tussen de heldere schrijfwijze en de verwarde tijdlijn brengt een balans teweeg, waardoor het toch prettig leest. Friends, lovers en het grote verschrikkelijke ding is tevens doorspekt met humor.  Soms overduidelijk waardoor je schatert van het lachen, maar vaak ook wat meer verborgen. Afwisselend lezen we liefdevolle herinneringen en minder plezierige momenten uit zijn leven terug. De auteur noemt beestjes bij de naam en houdt niet veel verborgen. Hij is behoorlijk kritisch en uit zijn bedenkingen over onder andere de maatschappij. Hij denkt veelvuldig terug over gedane zaken waarin hij de schuld meteen bij zichzelf legt. Hij spaart niemand en het minst nog zichzelf.

De nadruk van Friends, lovers en het grote verschrikkelijke ding ligt op verslaving(en). Matthew Perry vertelt heel eerlijk hoe het allemaal begon en wat zijn triggers zijn waardoor hij altijd moeite zal hebben om nuchter te blijven. Hij geeft notie over de hulp die hem geboden is en de dankbaarheid die ermee gepaard gaat. Hij blijft echter het gehele boek kritisch en steekt dan ook niet onder stoelen of banken wat de problemen zijn waar een verslaafde tegenaan loopt. Hoewel het een intense en intieme roman is geworden, maakt het toch niet de indruk die wordt verwacht.

Dat de auteur liever andere keuzes had gemaakt, wordt (over)duidelijk. Wrok en spijt komen meermalig voor en hij neemt de tijd om de situaties uit te leggen. Enerzijds heel intiem, anderzijds te langdradig waardoor de aandacht verslapt. Hij heeft een groot hart en hij staat dan ook garant voor de mensen die hem liefhebben en die hem hebben geholpen. Hij besteedt een genereus aantal letters aan deze mensen, maar af en toe is dit wederom te langdradig waardoor het lastig wordt gemaakt de concentratie te behouden.

Friends, lovers en het grote verschrikkelijke ding is helaas te veel opgehemeld door de media. De verwachtingen liggen hierdoor te hoog, waardoor er grote kans op teleurstelling is. Het boek is echter wel een aanrader als je in een rustig tempo de details uit het leven van Matthew Perry wil ontdekken.

Zijn vader is zijn grote voorbeeld en hoewel hij slechts een matig auteur is, ziet Matthew hem toch als voorbeeld. Hij besluit de gok te wagen en verhuist naar de westkust van Amerika om te werken aan zijn acteurscarrière.

Friends, lovers en het grote, verschrikkelijke ding

1  2  3  4  5

In Friends, lovers en het grote verschrikkelijke ding neemt Friends-ster Matthew Perry (Chandler Bing) ons mee achter de schermen van de succesvolle sitcom en zijn worsteling met verslaving. Het zijn openhartige, grappige en onthullende memoires met een krachtige boodschap van hoop en volharding. In een buitengewoon verhaal dat alleen door hem verteld kon worden, neemt Matthew Perry de lezers mee naar de soundstage van de succesvolste sitcom aller tijden, terwijl hij vertelt over zijn persoonlijke worsteling met verslaving. Openhartig, zelfbewust en verteld met zijn kenmerkende humor beschrijft Perry levendig zijn levenslange strijd met de ziekte en waardoor deze werd gevoed, ondanks dat hij schijnbaar alles had.