Een heel gewoon leven - Imogen Crimp RECENSIE

Recensie: Een heel gewoon leven - Imogen Crimp

Anna is een getalenteerde operazangeres die hard heeft moeten werken om aangenomen te worden te komen bij de opera opleiding. Ze komt uit een redelijk arm gezin en moet daarom verschillende bijbaantjes als (Jazz) zangeres aannemen om rond te komen. Als ze na een avond zingen een drankje drinkt met haar huisgenoot Laurie raakt ze aan de praat met een wat oudere intrigerende en succesvolle man, Max. Als ze weggaan is ze helemaal in de war.

Anna neemt contact met hem op na deze avond en al snel begint er een romance op te bloeien. Max blijft in Een heel gewoon leven een redelijk gesloten persoon. Je vangt snippets op van zijn leven en zijn karakter, maar ook Anna kan niet volledig vat op hem krijgen. Max stimuleert Anna volledig te gaan voor haar opera carrière en wil haar daar financieel bij helpen. Eigenlijk wil Anna dit niet, maar ziet wel de voordelen in en laat zich toch helpen.

Max leidt door zijn drukke baan een zeer onregelmatig leven en Anna voegt zich daardoor steeds vaker naar zijn beschikbaarheid. Ze begint lessen af te zeggen en zich ziek te melden om hem te kunnen zien. Haar vrienden zien haar veranderen en proberen haar terug te trekken naar haar oude leven, maar Anna raakt steeds meer in de greep van hem.

Imogen Crimp zet in het verhaal van Een heel gewoon leven een bijzondere karakter ontwikkeling van Anna in. Van zelfstandige hardwerkende vrouw met ambities naar een totaal (financieel) afhankelijk meisje. Naar mate het verhaald vordert voel je haar steeds verder wegglippen in de handen van Max. Haar vriendin Laurie probeert haar soms nog uit dit systeem te trekken. Als lezer voel je dezelfde machteloosheid als ze steeds verder betrokken raakt bij hem en zichzelf steeds verder wegcijfert voor hem.

Een heel gewoon leven schetst een machtsstrijd, alleen blijft het soms wat oppervlakkig en begrijp je niet goed waarom Anna bepaalde keuzes maakt. Crimp had haar gedachtegang mogen uitdiepen, zodat je meer sympathie en medeleven voelt voor de hoofdpersoon. Want hoelang blijft de romance tussen Max en Anna bestaan? Wat zijn Max's belangen en om deze situatie in stand te houden? Je krijgt hier lastig antwoord op gedurende het verhaal.

Een heel gewoon leven is een sterk debuut van Imogen Crimp. Je kunt je als (feministische) zelfstandige vrouw niet voorstellen hoe Anna de handen van Max in glipt en er misschien wel niet meer uit komt. Als je het niet erg vind om  steeds meer onbegrip voor de hoofdpersoon te krijgen, maar wel benieuwd bent geworden naar Anna's afloop is dit absoluut een boek om aan te beginnen.

Een heel gewoon leven

Imogen Crimp

6 juli 2022

ISBN 9789403110011
    Uitgever Cargo
    400 pagina's

Cargo

1  2  3  4  5
    (10 stemmen)

Anna is een jonge vrouw met een grote ambitie om operazangeres te worden. Overdag moet ze zich meten met haar medestudenten, die allemaal over een onuitputtelijke hoeveelheid culturele bagage en financiële middelen lijken te beschikken. ’s Avonds zingt ze in een hotelbar om de huur te kunnen betalen van het verwaarloosde appartement dat ze deelt met haar vriendin Laurie.
    Dan ontmoet ze Max, een succesvolle veertiger, die haar alles kan geven wat ze wil. Maar hij is ook veeleisend, en er ontwikkelt zich een machtsspel tussen de twee. Anna zal keuzes moeten maken die grote invloed hebben op haar toekomst.