Treinreizen in Europa - Tom Hall RECENSIE

Recensie: Treinreizen in Europa - Tom Hall

De laatste jaren wordt de wereld steeds duurzamer ingericht ter behoud van de aardbol. Afval scheiden, carpoolen, isoleren en het invoeren van elektrische voertuigen zijn bijvoorbeeld maatregels die de laatste jaren steeds normaler worden. Het is duidelijk dat reizen ook een flinke ecologische voetafdruk achterlaat, maar de alternatieven zijn nog vrij schaars in hun bekendheid. Treinreizen in Europa biedt hulp voor de onervaren treinreiziger, maar is ook een prachtig naslagwerk voor degenen met meer ervaring.

Treinreizen in Europa heeft een korte introductie waarin duidelijk wordt gemaakt hoe het boek te lezen en te gebruiken. Direct hierna wordt er een royale inleiding gegeven. Deze beslaat bijna een kwart van het boek en bevat veel nuttige informatie. Je leest er over de belangrijkste lijnen en de aanbieders die er zijn per land, bijzondere voorzieningen die worden aangeboden en overstapmogelijkheden, maar bijvoorbeeld ook over beschikbare levensmiddelen in een trein en over reizen met een beperking of met huisdieren. Ook is er genoeg tekst gewijd aan een aantal belangrijke 'hubs'; de overstapassen. Lonely Planet heeft al de kennis onderverdeeld in (relatief) korte hoofdstukken. Doordat je hierdoor geen overmatige hoeveelheid informatie hoeft te verwerken, leest het geheel heel prettig weg. Tevens is het een fijne manier om het boek als naslagwerk te gebruiken. De hoofdstukken zijn getiteld en deze zijn gemakkelijk terug te vinden in de inhoudsopgave, of zelfs via het register achter in het boek.

Hierna maakt Treinreizen in Europa plaats voor hetgeen waar Lonely Planet goed in is: het beschrijven van prachtige routes die menig reizigershart een stukje sneller laat kloppen. Omdat het treinnetwerk in Europa behoorlijk uitgebreid is, hebben ze een keuze moeten maken waardoor niet alle mogelijke routes in het boek te vinden zijn. Hun keuze is verdeeld in 6 verschillende hoofdstukken/reismogelijkheden. Elk van deze mogelijkheden steekt op dezelfde manier in elkaar. Ze worden gekenmerkt door twee pagina's: de linkerpagina bevat de kaart van (een gedeelte van Europa) waar de reis op is afgebeeld en de rechterpagina is een felgekleurd blad waarop duidelijk staat welke regio('s) de route bevat en geeft nog wat beknopte relevatie informatie over die reis. Na een korte inleiding worden de routes opgebroken in etappes. Practische informatie zoals tijdsduur per etappe en mogelijkheden van dag-of nachttrein worden genoemd, evenals de hubs en vorken die niet gemist mogen worden. Maar hiernaast is ook ruimte voor plezier: beknopte beschrijvingen van landschappen die tijdens de reis voorbij denderen sieren de pagina's en ook zijn er veel alternatieven die een langere (en mooiere) reis aanbieden. En daar bovenop weet het boek weer te verrassen door de prachtige prenten die op bijna elke pagina te vinden zijn. Ze vormen een beeld bij de teksten, waardoor zelfs de meest onbereikbare plaats binnen handbereik is.

Treinreizen in Europa weet interesse op te wekken over een manier van reizen dat voor de meeste Nederlanders nog wat ongewoon is. Het is beladen met nuttige informatie, maar weet door het gebruiksgemak en de prachtige foto's niet af te zwakken tot een standaard reisboekje. Geschikt voor de onervaren reiziger, maar ook de ervaren passagier zal hiermee nieuwe dingen ontdekken. Een nadeel is dat het boek relatief weinig informatie over Scandinavie geeft. Slechs een handjevol routes worden benoemd, terwijl Scandinavie toch wel uitermate geschikt voor een treinreis is. Mocht je interesse naar deze landen uitgaan, is het aan te raden een boek tot je te nemen dat hier specifieker op in gaat.

Lonely Planet staat bekend om de prachtige foto's die ze in hun reisboeken verwerken en Treinreizen in Europa is hier geen uitzondering op. Op bijna elke pagina is wel een prent te vinden die relateert aan het onderwerp dat op die bladzijde wordt besproken. Ze zijn heel waardevol omdat ze een beeld bij de teksten geven, waardoor zelfs de meest onbereikbare plaats ineens binnen handbereik is.

Treinreizen in Europa

1  2  3  4  5

Treinreizen in Europa helpt je met het plannen van je mooiste treinvakantie en neemt je mee van de hippe Scandinavische steden naar de zonnige kusten van Spanje en Italië. Naast de praktische tips hoe je zo snel mogelijk van A naar B reist, komen ook de meest schilderachtige treinroutes over de mooiste spoorlijnen van Europa aan bod.

Het boek staat daarnaast vol met tips wanneer je waar het beste kunt overnachten, wat je zeker wilt weten over de stad, reizen met kinderen of huisdieren in de trein en het kopen van tickets.