De held van station Friedrichstrasse - Maxim Leo RECENSIE

Recensie: De held van station Friedrichstrasse - Maxim Leo

De held van station Friedrichstrasse situeert zich in Berlijn, na het vallen van de muur. Het boek is geschreven door Maxim Leo, een Duitse journalist. Het verhaal gaat over Michael Hartung die eigenaar is van een videotheek die helemaal niet zo goed draait. Op een dag krijgt hij bezoek van een verslaggever, namelijk Landmann. Die wil een artikel schrijven over het verleden in de DDR. Hartung woonde vroeger in Oost-Berlijn en werkte in het station Friedrichstrasse. Op een avond brak er een wissel en reed een trein de westelijke grens over. Een catastrofale fout die ervoor zorgde dat enkele Oost-Berlijners plots in vrijheid konden leven. Landmann gaat er dus vanuit dat Hartung bewust de wissel saboteerde, alleen is alles gebaseerd op een accident.

Hartung heeft geld nodig en gaat maar al te graag in op het aanbod van de journalist. Alleen klopt hij zijn verhaal een beetje op. Met als gevolg dat Hartung plots als 'held' verklaard wordt. Ineens moet hij opdraven voor voorstellingen, optredens, boeken, reclames en zelfs een verfilming. Maar dan bezoekt Paula, een jonge vrouw die op de bewuste trein zat, de videotheek. Hartung wordt op slag verliefd op haar. Zal hij zijn leugens opbiechten of toch maar de held blijven spelen?

De held van station Friedrichstrasse begint heel sterk. We zien de ontwikkeling van een leugen en alle spanning die erbij komt kijken. Zal Hartung betrapt worden of niet? Maar halfweg verliest het boek die spanning een beetje. Ook het wisselen tussen personages is vrij verwarrend. Telkens introduceert Maxim Leo er weer nieuwe. Zelfs al loopt het boek naar het einde toe. Er zijn ook veel verwijzingen naar Duitse fenomenen met weinig context. Dit is niet zo aangenaam om te lezen.

Daarnaast is Hartung een nogal sneu figuur. Zijn daden maken hem niet het ideale hoofdpersonage. Hij is bovendien gescheiden en zijn dochter lijkt niet naar hem om te kijken. Wanneer hij plots beroemd is, veranderd zijn gezin ineens van mening. Als lezer krijg je gewoonweg medelijden. Alleen op het einde komt Hartung wel verrassend uit de hoek. Er is dus wel enige ontwikkeling in het hoofdpersonage.

De verhaallijn zelf is speciaal te noemen. Er wordt min of meer de draak gestoken met de geschiedenis. Want eigenlijk weet niemand echt wat er in het verleden is gebeurd. Dit is ook waar het boek om draait. Is er daadwerkelijk een grote waarheid of schetsen we het verleden niet liever naar een beeld dat we graag willen zien? Het leven in Oost-Berlijn wordt erg gebagatelliseerd. Dit levert enige kritiek op. Want zo lijkt het alsof wonen in de DDR helemaal niet zo erg was. Waren Oost-Duitsers wel echt ontevreden of is dit beeld net opgelegd door West-Duitsers? Het boek geeft je enig stof tot nadenken. Mensen met een voorliefde voor geschiedenis kunnen het misschien beter niet lezen. Of net wel. Want we zien enkel graag wat we willen geloven. Een leugen kan nu eenmaal snel veranderen in een alternatieve waarheid.

De held van station Friedrichstrasse is dus een zeer leerrijk boek. Het toont ons dat geschiedenis niet altijd waar of correct is. Ben je dus op zoek naar een historisch sterk verhaal, dan is De held van station Friedrichstrasse wat je zoekt. Maar af en toe moet je als lezer je er een beetje doorheen sleuren.

De held van station Friedrichstrasse - Maxim Leo

De held van station Friedrichstrasse

Maxim Leo

27 september 2022

ISBN 9789056727246
    Uitgever Signatuur
    256 pagina's

Signatuur

1  2  3  4  5

Wanneer de niet zo succesvolle videotheekeigenaar Michael Hartung bezoek krijgt van een journalist verandert zijn leven op slag. Uit Stasi-rapporten zou blijken dat Michael in 1983 als seinwachter verantwoordelijk moet zijn geweest voor een spectaculaire massavlucht uit de ddr, waarbij 127 mensen via station Friedrichstrasse in het Westen terechtkwamen. Michael ontkent aanvankelijk, maar na een behoorlijke vergoeding en een paar biertjes is hij bereid om het verhaal te bevestigen. Hij is tenslotte nog nooit belangrijk geweest, nog nooit een held. Niet veel later voelt het leven, met alle media-aandacht, een boekcontract en een verfilming, als een droom. Maar dan ontmoet hij Paula die als klein meisje in die trein zat. De twee worden verliefd en Michael moet kiezen tussen de liefde of de leugen.