Lavery & Zoon - Jo Browning Wroe RECENSIE

Recensie: Lavery & Zoon - Jo Browning Wroe

In oktober 1966 deed zich een ramp voor in het stadje Aberfan in Wales. Als gevolg van zware regenval stortte een afvalberg van de steenkolenmijn in en bedolf onder andere aan basisschool. 116 kinderen zijn bij deze ramp om het leven gekomen.

Deze gebeurtenis is het moment waarop het boek Lavery & Zoon start. De negentienjarige William is net afgestudeerd aan de Academie voor Balsemen en zit aan het galadiner samen met zijn vriendin Gloria en zijn oom Robert. Tijdens het diner komt het bericht van de ramp in Aberfan en er worden balsemers gezocht. William twijfelt geen moment en vertrekt naar Aberfan. Hij realiseert zich dan nog niet dat wat hij in de komende dagen zal meemaken, van invloed zal zijn op de rest van zijn leven.

Lavery & Zoon bestaat uit een aantal verschillende delen. Het eerste deel gaat over de ramp in Aberfan en het werk dat William daar verricht. Hij is goed in zijn werk, al is hij nog maar net afgestudeerd. Tijdens de eerste nacht wordt hij geconfronteerd met herinneringen aan zijn jeugd. Veel van deze herinneringen leer je als lezer in het tweede deel van het boek kennen. William was koorjongen in Cambridge en ging daar naar kostschool. Hij startte daar op een gemiddeld hogere leeftijd dan de meeste jongens, maar sloot gelukkig al snel vriendschap met Martin. Aan het einde van zijn vier jaar in Cambridge is er iets gebeurd, wat hij nooit achter zich heeft kunnen laten. Je hebt al snel door dat dit met zowel zijn vriend Martin als met zijn moeder te maken heeft, maar wat precies wordt pas aan het einde van het boek duidelijk.

Jo Browning Wroe besteedt veel aandacht aan het werk van uitvaartondernemers in Engeland in de jaren '60 en '70. Het is een wereld en een vak waar waarschijnlijk maar weinig lezers echt goed van op de hoogte zullen zijn. Het is daarom ook best verrassend als setting van een roman. Als je je realiseert dat zij zelf is opgegroeid in een crematorium, valt alles op zijn plaats. Het balsemen voelt William als uiting van compassie voor anderen.

De tijd die William doorbrengt in Cambridge doorbrengt, doet denken aan het eerste deel van De Clifton-kronieken, De tijd zal het leren, van Jeffrey Archer al speelt zich dat in een totaal ander tijdperk af.

Jo Browning Wroe heeft en prettige schrijfstijl. Haar hoofdstukken zijn kort en de teksten zijn puntig en duidelijk. Anneke de Bok en Claudia de Poorter hebben het boek op even prettige wijze vertaald. De auteur gaat in op zware thema's, zoals jeugdtrauma's, groot verdriet en verlies, maar schrijft dit op een toegankelijke wijze zonder dat je er als lezer in verdrinkt. De mix van fictie en feiten is prettig en zo onopvallend, dat het tijdens het lezen niet eens duidelijk is dat je over waargebeurde feiten leest.

Lavery & Zoon is de debuutroman van Jo Broning Wroe en een absolute aanrader!

Lavery & Zoon

1  2  3  4  5

Oktober 1966: William Lavery geniet met volle teugen van het galadiner dat gehouden wordt ter ere van de net afgestudeerden aan de Academie voor Balsemen. Zijn vriendin Gloria zit naast hem, zijn oom Robert, hoofd van de uitvaartonderneming van de familie Lavery, glimt van trots. Dan komt er een urgent bericht: er heeft zich een ramp voltrokken op een school in Aberfan, en er worden dringend balsemers gevraagd.
    Die nacht wordt William geconfronteerd met herinneringen aan zijn jeugd. Als koorjongen in Cambridge was hij gekozen om de felbegeerde solo te zingen tijdens de kerstmis. Maar een noodlottig misverstand met zijn beste vriend Martin en een onvergeeflijke keuze van zijn moeder hebben onomkeerbare gevolgen. Sindsdien heeft hij beiden niet meer gezien, en nooit meer gezongen. Aberfan betekent opnieuw een keerpunt in zijn leven. Voor William is balsemen de ultieme uiting van compassie voor anderen, maar zal het hem ook lukken om deze compassie voor zichzelf te vinden?