Hydra - Matt Wesolowski RECENSIE

Recensie: Hydra - Matt Wesolowski

In 2016 boorde Matt Wesolowski een relatief nieuw genre aan met zijn boek Six Stories; namelijk het fictieve true crime. De reeks beslaat ondertussen zes delen, waarvan Hydra het tweede deel is. Deze eerste twee delen zijn ook naar het Nederlands vertaald. Alle boeken volgen de podcasts van hetzelfde personage, maar in elk boek onderzoekt hij een andere gebeurtenis. Hierdoor hebben de boeken niet persé een volgorde en zijn ze ook prima op zichzelf als losstaande verhalen te lezen.

Op een willekeurige avond in 2014 slaat Arla Macleod haar ouders en jongere zusje dood met behulp van een hamer.  Ze wordt opgepakt, maar ze lijkt in shock te verkeren en toont nauwelijks emoties. Uiteindelijk besluit de rechter dat ze door verminderde toerekeningsvatbaarheid de rest van haar leven in een inrichting zal slijten. Scott King, de host van de podcast-serie, is geïnteresseerd in het verhaal van Arla en besluit zich in het verhaal te verdiepen. Door middel van zijn online podcasts toont hij getuigenverklaringen en meningen en hoopt daar de motieven achter de daad zich bekend zullen maken.

Het boek begint met een uitgeschreven audiofragment dat vanuit Arla Macleod is verteld. Hierin graaft ze in haar verleden en vertelt ze een beknopte versie wat er vanuit haar ogen die bewuste avond is gebeurd. Na deze intro begint de eerste podcast van Scott King. Hij licht hierin toe wie je hoort praten op het audiofragment en wat er vooraf is gegaan. Ook vertelt hij wie hij is en waarom zijn interesse in deze zaak is gewekt. Deze royale introductie is een fijne instromer voor nieuwe luisteraars van zijn programma's, maar ook voor de lezer die Six Stories niet heeft gelezen.

Hydra bevat een zestal hoofdstukken en in elk van deze delen wordt ingeleid met zo'n audiofragment van Arla Macleod. Hierna wordt het volledige hoofdstuk aan de getuigenverklaring van een bepaald personage gewijd. In totaal dus zes verschillende karakters en zes verschillende visies die elk een andere blik op de zaak, en op Arla, leggen. De structuur van het plot is helder en alle hoofdstukken kennen dan ook dezelfde indeling. De teksten van de getuigen worden afgewisseld met vragen en de persoonlijke mening van Scott King. Matt Wesolowski heeft een simpele maar doeltreffende manier gevonden om te tonen welk van zijn personages aan het woord is: een normaal lettertype voor de interviews en cursieve teksten voor de woorden en gedachtestroom van King.

De zaak van Arla Macleod wekt nieuwsgierigheid op, maar door de manier van vertellen is er niet zoveel tensie aanwezig. De interviews weten slechts een geringe mate van spanning op te leveren. Het doel lijkt meer om een wazig oordeel over de moordenares te krijgen. Midden in Scotts onderzoek wordt hij ineens lastiggevallen door een onbekende die via berichten dreigementen verstuurt. Deze inval wakkert de agitatie enigszins aan, maar de focus ligt te veel op de zaak van Arla om er echt een goede spanningsboog mee te kunnen creëren. Met elke nieuw hoofdstuk opent er een nieuw inzicht over Arla waarmee de reden achter haar gruweldaad steeds een beetje duidelijker wordt. Of toch niet? De getuigenverklaringen spreken elkaar namelijk nog weleens tegen, waardoor er verwarring wordt gezaaid. Vaak effectief in een thriller, maar omdat Hydra steunt op het onderliggende verhaal, is het een zet die vooral afleidend werkt en zorgt het dat de concentratie op het boek verslapt.

Hydra is een frisse wind in de thrillerwereld, maar weet helaas toch niet helemaal te overtuigen. Hoewel de zaak op zichzelf gruwelijk is en de uitwerking origineel is bedacht, is de uitwerking te chaotisch om er een definitieve conclusie over te hebben wanneer je het boek dichtslaat. Er zijn echter nog vier delen beschikbaar, dus wie weet pakt Wesolowski zijn vervolgdelen beter op.

Recensie: Hydra - Matt Wesolowski

Six Stories 2 - Hydra

1  2  3  4  5

Op een avond in 2014 slaat Arla Macleod haar moeder, vader en zusje dood met een hamer. Een verbijsterende daad die sindsdien bekendstaat als de Macleod-moorden. Nu ze vastzit in een inrichting, weigert Arla om iemand erover te spreken. Behalve Scott King, wiens Six stories-podcast een internetsensatie is. Maar King bevindt zich in een complexe zaak. Hij interviewt niet alleen Arla maar ook vijf getuigen, en vraagt zich af of Arla wel zo ontoerekeningsvatbaar was als haar advocaten altijd hebben beweerd.
    Terwijl hij de zes verhalen ontleedt, wordt Scott een wereld in getrokken van dodelijke, verboden ‘spelletjes’ en mysterieuze ‘black-eyed kids’, die niet alleen in de waanideeën van een moordenares lijken te bestaan. Donker en beklemmend, zowel een klassiek moordmysterie als een adembenemende thriller: Hydra neemt je mee naar plaatsen die je nooit in het echt zou willen zien…

• Tussen twee kwaden - Laura Diane

• De torens van februari -Tonke Dragt

• De redersdochters- Gerda van Wageningen