Een wonderlijke winterreis - Corina Bomann RECENSIE

Recensie: Een wonderlijke winterreis - Corina Bomann

De eenentwintigjarige Anna heeft een hekel aan kerst. Toch besluit de literatuurstudent dit jaar om de kerstdagen met haar familie door te brengen, om haar kleine broertje een plezier te doen. Door allerlei tegenslagen tijdens de (trein)reis, loopt Anna's reis anders dan verwacht en heeft ze tijd om eens goed over haar verleden en over zichzelf na te denken.

Een wonderlijke winterreis begint heel kerstachtig, maar blijkt een verhaal vol pech en ongelukken te zijn. Tijdens de lange treinreis van Leipzig naar Berlijn, valt Anna in slaap en belandt ze 200 kilometer van Berlijn, in Binz. Omdat haar telefoon leeg is, kan ze geen contact opnemen met haar familie. Haar terugreis naar Berlijn is als het ware een roadtrip, waarbij Anna unieke personages tegenkomt.

De hoofdpersoon van Een wonderlijke winterreis, Anna, komt in eerste instantie over als een sympathiek persoon, zoals ze bijvoorbeeld mevrouw Hallman helpt. Helaas leer je Anna ook kennen als iemand die veel klaagt over kerstmis, kerstmuziek en kerstversieringen. Door Anna krijg je jammer genoeg geen feestelijk, warm decembergevoel.

Anna komt tijdens haar Wonderlijke winterreis verschillende mensen tegen met wie ze mee mag rijden richting Berlijn. Helaas zijn de gebeurtenissen niet altijd even realistisch en soms een beetje te toevallig. Wel bevat het verhaal grappige scènes en heeft het verhaal een diepere betekenis. Corina laat namelijk zien dat kerstmist niet draait om liedjes zoals ' Last Christmas', maar om vrienden en familie.

Een wonderlijke winterreis is een luchtig verhaal wat relatief makkelijk wegleest, Wel had het verhaal iets beter uitgewerkt kunnen worden. Het is een leuk kerstverhaal geworden, maar bevat qua personages weinig diepgang. Corina Bomann heeft en fijne schrijfstijl, door haar zie je het Duitse winterlandschap voor je. Jammer is dat het boek een beetje een open einde heeft. Hierdoor mis je het happy end wat een echte feelgood normaal gesproken heeft. Je zou het einde prima zelf in kunnen vullen, maar het was leuk geweest als je had kunnen lezen hoe Anna haar familie ontmoette na haar lange en wonderlijke reis.

Al met al is De wonderlijke winterreis een kerstverhaal wat lekker wegleest, maar helaas niet heel geloofwaardig is.

Een wonderlijke winterreis

Corina Bomann

3 oktober 2022

ISBN 9789022597699
    Uitgever Boekerij
    224 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Eigenlijk kan Anna Kerstmis niet uitstaan. Om haar broer een plezier te doen stapt ze dit jaar toch in de trein om het feest met haar familie te vieren. Maar door allerlei -tegenslagen ontaardt de reis in een winterse roadtrip per sneeuwschuiver en pick-uptruck. Zo heeft Anna ruim de tijd om eindelijk eens goed over haar verleden en zichzelf na te denken. Misschien is het tijd voor verzoening?