Wings - Aprilynne Pike RECENSIE

Recensie: Wings - Aprilynne Pike

Laurel heeft heel haar leven in het bos gewoond met haar ouders. Haar moeder gaf haar thuis les en ze heeft altijd genoten van de natuur. Tot op een dag haar ouders besluiten naar de stad te verhuizen zodat haar vader een boekenwinkel kan beginnen. Wanneer Laurel naar de middelbare school gaat en leeftijdsgenootjes ontmoet komt ze erachter dat ze anders is dan anderen. Dit neemt steeds grotere vormen aan. Gelukkig is ze bevriend geraakt met David en helpt hij haar de bijzondere ontwikkelingen van haar lichaam te accepteren. Wanneer ze op zoek gaan naar haar herkomst opent zich een gevaarlijke en magische wereld waar Laurel en David zich in moeten redden willen ze hier levend uitkomen.

Er is een duidelijke opbouw te vinden in Wings. Het eerste deel heeft Pike de tijd genomen om uitgebreid de lezer kennis te laten maken met Laurel en haar situatie. Zo neemt Pike de tijd om de eerste tijd op school en de ervaring die Laurel hier heeft uitgebreid te delen met de lezer. Halverwege komt het verhaal meer op gang en is het verhaal gelijk sterker. Verschillende ontwikkelingen volgen elkaar op waardoor het gelijk wat spannender wordt. Het eerste deel is belangrijk om Laurel goed te leren kennen, zeker aangezien dit het eerste deel van een serie is. De introductie duurt echter wel erg lang en had wat korter mogen zijn. Dan had het verhaal meer tijd gehad voor de spannende delen en hadden we als lezer misschien nog meer inzicht gehad in de wereld waar Laurel vandaan komt en waarom zij als vondeling in de mensenwereld geplaatst is.

Laurel is een onzeker tienermeisje, wie is dat nou niet rond die leeftijd. Zeker als ze er op de middelbare school achter komt dat ze anders is dan de andere meisjes. Gelukkig heeft ze een goede en trouwe vriend gevonden in David. Op sommige momenten is hij zelfs optimistischer over de veranderingen in Laurel's leven dan zijzelf. Dit komt soms een beetje ongeloofwaardig over, want wie ziet nu altijd overal het positieve van in? Hij had wel wat kritischer mogen zijn. Gelukkig compenseert Laurel dat enigszins. Zij is wat negatiever en kritischer over de veranderingen. Halverwege Wings accepteert zij wie ze is en komen we in het spannende deel van het verhaal terecht. Dit komt ook mooi overeen met de opbouw van het verhaal.

Pike heeft met Wings een origineel en leuk boek neergezet voor het genre. Het verhaal van Laurel is origineel en interessant om te lezen. Verder is het verhaal fijn opgebouwd en leest het vlot weg.

Al met al heeft Pike met Wings een origineel en leuk boek neergezet. Er is een duidelijke opbouw te vinden, waarbij de introductie in het leven van Laurel wel wat korter had mogen zijn. De personages zijn leuk maar David had wat realistischer gemogen. Een leuk debuut dat zeker drie sterren verdient.

Recensie: Wings - Aprilynne Pike

Wings-serie 1 - Wings

1  2  3  4  5

Laurel staarde met grote ogen naar de bleke dingen achter haar rug. Ze waren angstaanjagend mooi - te mooi voor woorden. Ze draaide zich weer naar de spiegel en slikte. Ze leken bijna op... vleugels. De vijftienjarige Laurel heeft altijd op het platteland gewoond met haar hippie-ouders. Wanneer ze met zijn allen naar de grote stad verhuizen zodat Laurel naar de middelbare school kan, moet ze heel erg wennen. Ze mist haar oude huis enorm, al gaat het goed op school en raakt ze bevriend met David, een knappe jongen uit haar klas. Tot Laurel merkt dat ze vleugels krijgt... letterlijk. Ze durft haar ouders niet in vertrouwen te nemen en gaat samen met David op zoek naar haar afkomst. Als Laurel erachter komt dat ze ooit te vondeling is gelegd, is het raadsel compleet. Wie is ze, en nog veel belangrijker: wát is ze precies?